ѕроект легкого танку оберлейтенанта √юнтера Ѕурштина
¬ к≥нц≥ XIX Ц початку ’’ стол≥тт¤ не так багато винах≥дник≥в зверталос¤
до ≥дењ створенн¤ танка Ц броньованого гармати на основ≥ трактора, тобто
забезпеченого двигуном та гусениц¤ми дл¤ просуванн¤ по перетнут≥й
м≥сцевост≥. ѕерш≥ трактори хоча ≥ могли просуватис¤ по бездор≥жжю, але
мали вкрай низьку швидк≥сть. ¬ той же
час весь досв≥д в≥йськових конфл≥кт≥в говорив про те, що вс≥ подальш≥
в≥йни будуть маневровими та ск≥нчатьс¤ швидше, н≥ж танки встигнуть
покинути м≥сц¤ своњх сто¤нок. Ќабагато б≥льше увага прид≥л¤лас¤
бронеавтомоб≥л¤м.
"ѕерший дзв≥нок" по зак≥нченню
–ос≥йсько-¤понськоњ в≥йни 1904-05 рр. ÷е звичайно ще не була шанцева
в≥йна, але арм≥њ вже у ход≥ нењ почали зводити польов≥ зм≥цненн¤ та
проводити в них достатньо тривалий час. ¬ той час нам≥тивс¤ прогрес ≥ в
розвитку трактор≥в. јмериканська ф≥рма
Ђ’ольт- атерп≥ллерї розпочала масовий випуск тракторних шас≥. ¬перше був
винайден майбутн≥й танк, збер≥гаючи достатн≥й запас ходу, м≥г об≥гнати
п≥хоту та артилер≥ю на к≥нн≥й т¤з≥. ÷е
вселило оптим≥зм у винах≥дник≥в. ¬ 1911 роц≥ Ѕурштин ≥ ћенеделЇЇв
запропонували своњ проекти танк≥в австро-угорському та рос≥йському
в≥йськовим м≥н≥стерствам в≥дпов≥дно, але њх ≥н≥ц≥атива п≥дтримки серед
в≥йськових не отримала. ќбидва проекти так ≥ залишилис¤ "на папер≥".
ѕроте, ¤кщо ћенделЇЇв, ¤к ≥ б≥льш≥сть танкових "проектер≥в" до ≥ п≥сл¤
його, запропонував важкий танк (170 тонн) з гарматою великого кал≥бру (120
мм), то √юнтер Ѕурштин вперше запропонував реальний проект легкого танку.
√юнтер Ѕурштин народивс¤ 6 липн¤ 1879 року у Ѕад-јусзЇњ (Bad Aussee) у
Ўт≥р≥њ. —уд¤чи з його пр≥звища (слово "бурштин" Ї ≥ в украњнськ≥й, ≥ у
польськ≥й мовах) його пращури були
слов'¤нами. ¬ жовтн≥ 1911 року, будучи
вже оберлейтенантом ≥нженерних в≥йськ загальноњ арм≥њ, Ѕурштин представив
у в≥йськове м≥н≥стерство загальноњ арм≥њ проект "ћотор≥з≥рованоњ гармати"
(Motorgeschuetz) на основ≥ американського с≥льськогосподарського трактора
ф≥рми "’ольт". «г≥дно його розрахункам майбутн≥й танк мав бути 3,5 м в
довжину, 1,9 м завширшки, його 60-сильний двигун в≥д вантажного автомоб≥л¤
повинен був забезпечувати швидк≥сть 29 км/год по дороз≥ ≥ 8 км/год по
перетнут≥й м≥сцевост≥. онструкц≥¤ передбачала на¤вн≥сть чотирьох
допом≥жних кол≥с винесених на п≥дйомних балках попереду й позаду
танка. ÷е повинно було не т≥льки
допомагати танку долати шанц≥ та траншењ, але ≥ забезпечити йому таку
небувалу швидк≥сть на дороз≥ Ц танк п≥дводивс¤ на балках, задн≥ колеса
були пров≥дними, а передн≥ Ц поворотними ! ќзброЇнн¤ танка мало складатис¤
з скоростр≥льноњ гармати кал≥бром 30-40 мм онструктор передбачав задач≥
свого танка у п≥дтримц≥ наступаючоњ п≥хоти ≥ дл¤ придушенн¤ кулеметних ≥
нав≥ть артилер≥йських позиц≥й ворога. Ќе можна казати, що проект Ѕурштина
зовс≥м не зац≥кавив в≥йськове м≥н≥стерство, адже в≥н поЇднував в соб≥
переваги ≥ танка, ≥ бронеавтомоб≥л¤. јле
¤коњ-небудь гостроњ необх≥дност≥ у так≥й бойов≥й машин≥, що ≥снувала
виключно на папер≥, командуванн¤ збройними силами двоЇдиноњ монарх≥њ теж
не випробовувало. “ому винах≥днику було
запропоновано побудувати досл≥дний зразок сп≥льно з ¤кою-небудь
комерц≥йною ф≥рмою. ќдночасно в≥йськове м≥н≥стерство вир≥шило припинити
¤ке-небудь ф≥нансуванн¤ цього пректа. √юнтер Ѕурштин абсолютно не мав
н≥¤ких зв'¤зк≥в з промисловими д≥льц¤ми ≥мпер≥њ та корол≥вства, й тому з
рад≥стю в≥дгукнувс¤ на пропозиц≥ю представити проект пруському в≥йськовому
м≥н≥стерству. јле ≥ то дало негативну в≥дпов≥дь, нав≥ть не дивл¤чись на
позитивну оц≥нку, опубл≥ковану в одному з н≥мецьких в≥йськових огл¤д≥в.
Ќа цьому пригоди оберлейтенанта не припинилис¤ Ц йому в≥дмовили у
видач≥ патенту, оск≥льки в≥н порушував вже запатентоване шас≥
с≥льськогосподарського трактора. јле
нарешт≥ спочатку 28 лютого 1912 року в≥н отримав н≥мецький патент No. Zl.
252 815 DRP, а пот≥м 25 кв≥тн¤ Ц австр≥йський No. 53248 . Ѕ≥льш н≥коли
конструктор не п≥дн≥мав питанн¤ про буд≥вництво свого танка, так ≥
залишивши його т≥льки на папер≥. ≤рон≥¤ дол≥ Ц видача н≥мецького
патенту стала приводом дл¤ того, щоб н≥мц≥ почали в≥дл≥к в≥тчизн¤ного
танкобудуванн¤ саме з √юнтера Ѕурштина.
ѕомер конструктор першого реального проекту легкого танка 15 кв≥тн¤
1945 року у орнойбурз≥ (Korneuburg) в —ередн≥й јвстр≥њ.
ћатер≥ал з - http://ah.milua.org/
|