Завширшки колії більшості залізниць в Австро-Угорщині були такими ж, як і в західній та центральній частинах Європи – 1435 мм Проте достатньо часто використовувався інший, вузкоколійний розмір – 760 мм. Його вперше застосували для залізниці у Боснії і Герцеговині (Bosnabahn). Звідти він і розповсюдився по імперії. Ті залізниці, які будувалися в безпосередній близькості до лінії фронту для постачання бойових частин необхідним (Feldbahnen), мали ширину колії 600 мм. Цікаво те, що деякі з цих "польових залізниць", прокладені в Сербії та Косово, ще довго використовувалися після закінчення другої світової війни ! Прифронтова залізниця Feldbahn Після окупації у 1878 році Боснії і Герцеговини, Н.В. забезпечувала роботу цісарської та королівської Військової залізниці Баня-Лука-Доберлін (k.u.k. Militaerbahn Banja Luka-Doberlin). Її штаб розташовувався у Бані-Луці. Навіть після анексії цих територій, не дивлячись на будівництво нових залізниць, ця дорога залишилася підконтрольною Н.В. Останні знаходилися у віданні боснійсько-герцеговинської Державної залізниці (bosnisch-herzegowinische Staatsbahn – B.H. StB). Після початку війни Н.В. була повністю відповідальна за перевезення на окупованих територіях. Для цього вона була розділена на три секції: HB-Ost відповідала за перевезення в Росії, HB-Sued – на Балканах для транспортування вантажів з Сербії і Румунії в Косово та Македонію. Третя секція, HB-Suedwest, була створена на італійському фронті після того, як у жовтні 1917 австро-угорська армія форсувала річки Ізонцо та Пьяве й, таким чином, зайняла значну територію Італійського королівства. Внаслідок підвищення ролі залізниць в перекиданні військ у разі
мобілізації, в 1875 році у складі Генерального Штабу був створений відділ
залізничного транспорту (Eisenbahnbuero des Generalstabes). В задачі
відділу, крім корекції мобілізаційних планів, також входили питання
сприяння (і навіть примушення) в придбанні нових і збереженні старих
потягів та вагонів недержавними залізничними компаніями. Але найголовніше,
що від нього вимагалося, це точне планування нових маршрутів державних
залізниць на користь армії. Недоліки в планах, що виявилися у перші місяці війни, привели до
перетворення системи. У складі цісарського та королівського Військового
міністерства (пізніше за Верховне командування армією) була встановлена
посада Голови польових залізниць (Chef des Feldeisenbahnwesens). Сам
департамент, 27 вересня 1915 року був трансформований в Центральне
управління залізничних та пароплавних перевезень (Zentrale Eisenbahn- und
Dampfschifftransportleitung – ZTL) у складі АОК. Як бачимо з назви, до
колишніх задач додали перевезення річковим та морським транспортом, а
перевезення гужовим транспортом залишилося зовні їх прерогативи. Оскільки
у війну виявилася втягнутою вся економіка країни, то ZTL забезпечувало не
тільки військові потреби, але цивільні. Та і персонал тепер комплектувався
як військовослужбовцями, так і цивільними урядовцями (причому і від
державних, і від приватних компаній). На Дунаї та Адріатиці існував водний еквівалент FTL – Управління морського транспорту (Seetransportleitung). В 1917 році воно було розквартировано у Рисці (Fiume), а його експозитури – в Спалато (Spalato) й Херцегнові (Castelnuovo). На більш низькому рівні знаходилися: Управління корабельними стоянками (Schiffstationskommandos) у Відні, Будапешті, та ще 18 інших містах на Дунаї; Управління групами кораблів (Schiffsgruppenkommandos) на Саві та Дунаї, Керівництво судноплавством Шкутарізе (Schiffahrtsleitung Skutarisee) та Експлуатаційне депо (Betriebs Det. Virpazar-Bar). Були експозитури судноплавної групи Центрального управління (Expositur d. ZTL Schiffartsgruppe) в Суботіці (Szabadka), в Осарі, у Руссі та на Дунаї. Для вирішення нових специфічних задач комунікації та зв'язку у 1883 році був створений цісарський та королівський Залізничний й Телеграфний полк (k.u.k. Eisenbahn- und Telegraphenregiment). Полковий штаб і 1-й батальйон був розквартирований у Корнеубурзі (Korneuburg), а 2-й батальйон – у Баня-Луці. Кожний батальйон складався з 4 рот. Причиною того, що 2-й батальйон дислокувався так далеко, можливо є вже
згадувані вузькоколійні залізниці в Боснії і
Герцеговині. Матеріал з - http://ah.milua.org/
| ||