јвстро-угорськ≥ штурмов≥ формуванн¤ пер≥оду першоњ св≥товоњ
в≥йни
оли австро-угорська арм≥¤ вступила у першу св≥тову в≥йну, вона
використовувала тактику, в≥дпрацьовану на маневрах довоЇнного пер≥оду.
“актика грунтувалас¤ на досв≥д≥ франко-пруськоњ в≥йни 1870-1871 рр., та
була нац≥лена на проведенн¤ наступальноњ в≥йни. ¬се
кер≥вництво по тактиц≥ указувало, що напад - завжди кращий вих≥д з
будь-¤коњ ситуац≥њ. ÷е торкалос¤ головним чином п≥хоти, ¤ка мала вм≥ти
самост≥йно д≥¤ти, нав≥ть без п≥дтримки артилер≥њ або кавалер≥њ.
¬елик≥ кампан≥њ л≥та-осен≥ 1914 року на п≥вн≥чному сход≥ та п≥вденному
сход≥ велис¤ саме таким чином. ƒл¤ кожного полку або батальйону цей
р≥зновид в≥йни припускав пост≥йний натиск на ворож≥ позиц≥њ. ѕ≥сл¤
з'¤суванн¤ положенн¤ ворога - негайну атаку, нав≥ть без попередньоњ
п≥дготовки. ÷¤ тактика називалас¤ "recontre". Ќа початку австро-угорське
командуванн¤ не розум≥ло, що рос≥йськ≥ та сербськ≥ позиц≥њ заздалег≥дь
посилен≥ аванпостами. ѕрот¤гом початку бойових д≥й ц≥ аванпости були
швидко перекинут≥ й примушен≥ до в≥дступу. јвстр≥йц≥
сприйн¤ли це ¤к перемогу. јле коли њх в≥йська дос¤гали головних ворожих
позиц≥й, де зустр≥чали м≥цну оборону з сильною артилер≥йською п≥дтримкою,
вони були вже засмучен≥ й знаходилис¤ у безлад≥. ѕриродньо була потр≥бно
негайна п≥дтримка власноњ артилер≥њ, але вона т≥льки-т≥льки починала
висуненн¤.
” цей пер≥од дл¤ кожного окремого солдата п≥хоти важким фактом стало
те, що в≥н, ¤к вимагали статути, пост≥йно атакував неприступн≥ позиц≥њ й,
таким чином, мав вс≥ шанси загинути, але не мав хоч ¤ку-небудь нагоду
просунутис¤ вперед або назад. ≥льк≥сть жертв стр≥мко
росла. ѕрот¤гом зими 1914-1915 рок≥в ситуац≥¤
зм≥нилас¤. ’оча ≥ п≥зн≥ше, н≥ж на зах≥дному фронт≥, протиборч≥ сторони
стали буквально "вгризатис¤" в землю, организовуючи оборонн≥ перешкоди
перед транше¤ми та артилер≥йськ≥ позиц≥њ позаду них. —початку це була
всього одна л≥н≥¤ шанц≥в, ¤ка ≥ була метою будь-¤кого
наступу.
“ам де ворогу вдавалос¤ захопити
нав≥ть невелику д≥л¤нку, доводилос¤ залишати йому ц≥л≥ сектори оборони,
щоб запоб≥гти краху всього фронту. ўоб уникнути ц≥Їњ
проблеми, австро-угорське верховне командуванн¤ (Armeeoberkommando - јќ ),
головним чином грунтуючись на н≥мецькому досв≥д≥ на зах≥дному фронт≥,
почало заглиблювати л≥н≥ю оборони. ѕриблизно через 100 метр≥в позаду
першоњ л≥н≥њ шанц≥в почали рити другу, а за нею, приблизно на так≥й же
в≥дстан≥, третю. ¬с≥ три л≥н≥њ зв'¤зувалис¤ ходами
зв'¤зку. ÷¤ польова ≥нженерна споруда отримала назву
"перша позиц≥¤" (1. Stellung). ўе глибше на 2-3 к≥лометри влаштовувалас¤
"друга позиц≥¤", також що складалас¤ з трьох л≥н≥й шанц≥в. ѕозаду другоњ
позиц≥њ розгорнули артилер≥ю. “рет¤ позиц≥¤, ¤к
правило, так ≥ залишалас¤ недобудованою, передбачалас¤ на менш≥й в≥дстан≥
4-6 км. ѕерех≥д до позиц≥йноњ в≥йни прив≥в, природньо, до зм≥ни
тактики. “епер атака мала шанси на усп≥х т≥льки при
артилер≥йськ≥й п≥дготовц≥, ¤ка могла знищити загороди ≥ першу л≥н≥ю
оборони ворога, що дозволило б власн≥й п≥хот≥ вступити в контакт з ворогом
та захопити його позиц≥њ. јле щоб дос¤гти вир≥шальних результат≥в, було
необх≥дне вз¤ти другу л≥н≥ю оборони та, найголовн≥ше, позиц≥њ ворожоњ
артилер≥њ. якщо цього не можна було дос¤гти, ворог м≥г вогнем власноњ
артилер≥њ в≥дс≥кти наступаючу п≥хоту й знищити њњ. “ак практично завжди ≥
виходило. ¬ результат≥ наступаюч≥ з великими втратами в≥дкидалис¤ назад.
„ерговим вих≥дом з патовоњ ситуац≥њ було нарощуванн¤ артилер≥йськоњ
потужност≥ дл¤ того, щоб мати нагоду поруйнувати ≥ першу, ≥ другу л≥н≥ю
оборони супротивника. јтака мала бути ретельно запланованою ≥
п≥дготовленою. ¬ тривал≥ пер≥оди "затишш¤" бойов≥ д≥њ на фронт≥
обмежувалис¤ перестр≥лками, вилазками аванпост≥в ≥ боротьбою за контроль
"н≥чийноњ земл≥". ¬ рос≥йськ≥й арм≥њ ще з 1886 року
≥снували "мисливськ≥ загони", що виконували функц≥ю полковоњ розв≥дки.
–ейди спец≥ально п≥дготовлених "бойовик≥в", чий усп≥х часто був
зобов'¤заний чуткам, знижували бойовий дух австро-угорськоњ арм≥њ. —олдати
побоювалис¤, що не зможуть захистити себе в≥д раптових напад≥в та
зас≥док. ѕриродною реакц≥Їю було просте коп≥юванн¤
цих спец≥альних п≥дрозд≥л≥в у власн≥й арм≥њ та створенн¤ власних
"мисливських команд" (Jagdkommandos). ѕерш≥ под≥бн≥ загони з'¤вилис¤ без
¤коњ-небудь згоди з боку јќ . Ќа де¤ких д≥л¤нках фронту к≥льк≥сть та
чисельн≥сть таких загон≥в швидко росла. ¬ л≥тератур≥ д≥њ таких команд
розписан≥ дуже романтично, але насправд≥ це була важка та небезпечна
прац¤.
Ќа зах≥дному фронт≥ шанцева в≥йна почалас¤ ще у 1914 роц≥. ќбидв≥
сторони були примушен≥ визнати, що стара тактика в нових умовах в≥йни
стала даремною. омандири н≥мецькоњ арм≥њ почали виробл¤ти нову тактику,
засновану на використовуванн≥ "штурмових загон≥в" (Stomtrupps). Ѕ≥йц≥в
таких загон≥в озброювали полегшеними гвинт≥вками, ручними гранатами й
кусачками дл¤ того, щоб робити проходи у дрот¤них загородах. ћетою загону
було першими перетнути "н≥чийну смугу", ув≥йти до першоњ л≥н≥њ ворожих
шанц≥в та очистити њњ в рукопашному бою. ѕ≥зн≥ше њх задача була скорочена
до того, щоб проробити проходи дл¤ власноњ наступаючоњ п≥хоти у ворожих
загород¤х. ¬се це означало, що "штурмовики" повинн≥ були мати п≥дготовку
не т≥льки п≥хотинц¤, але й в≥йськового ≥нженера. ”
березн≥ 1915 року був створений перший такий п≥дрозд≥л. ¬≥н складавс¤ з
двох ≥нженерних рот та секц≥њ 37-мм гармат. Ќа ≥м'¤ командира воно
отримало назву "Sturmabteilung Calsow". ѕроте перший досв≥д
використовуванн¤ ц≥Їњ спец≥ал≥зованоњ частини був невдалим тому що б≥льш
високе командуванн¤ просто не знало, ¤к њњ можна застосувати. “аким чином,
вона була перетворена на звичайний п≥хотний п≥дрозд≥л. —итуац≥¤ зм≥нилас¤
т≥льки у червн≥ 1915 року, коли частину очолив гауптман Pop (Hauptmann E.
Rohr). ¬≥н реорган≥зував п≥дрозд≥л ≥ воно стало в≥дтепер складатис¤ з двох
≥нженерних рот, секц≥њ 37-мм гармат, кулеметного взводу з 6 кулемет≥в,
м≥нометноњ команди з 4 маленькими м≥нометами та вогнеметноњ команди. ¬
1916 роц≥ були затверджен≥ нов≥ правила. «г≥дно ним т≥льки 50% особового
складу мали знаходитис¤ на л≥н≥њ фронту, а ≥нш≥ - вести спец≥альн≥ курси
навчанн¤ п≥хотинц≥в нов≥й тактиц≥. урси розм≥стили у Ѕев≥л≥ (Beuville).
«аг≥н –ора швидко р≥с. «'¤вилис¤ дв≥ нов≥ роти й,
таким чином, заг≥н став "штурмовим батальйоном –ора". ” вс≥х н≥мецьких
арм≥¤х (¤к в≥йськових з'Їднанн¤х) з'¤вилис¤ штурмов≥ батальйони з оф≥цер≥в
та солдат≥в, що пройшли курси –ора - за час веденн¤ першоњ св≥товоњ в≥йни
њх з'¤вилос¤ 17.
јвстро-угорське верховне командуванн¤ також проникало гострою
необх≥дн≥стю в навчанн≥ власноњ п≥хоти. ожна арм≥¤ мала орган≥зувати
спец≥альн≥ курси, на ¤ких досв≥дчен≥ солдати могли б навчити новачк≥в
особливост¤м тактики шанцевоњ в≥йни. оли з'¤сувалос¤, що у н≥мц≥в таке
навчанн¤ вже налагоджено, јќ виклопотало дозв≥л у Ќ≥мецького верховного
командуванн¤ на в≥др¤джанн¤ групи оф≥цер≥в на курси у Ѕев≥ль. “аким чином,
15 австро-угорських оф≥цер≥в пройшли два курси в Ѕев≥л≥ у вересн≥-жовтн≥
1916 року. ѕерший досв≥д вдавс¤ ≥ јќ прохав
продовжити навчанн¤. ” в≥дпов≥дь н≥мц≥ провели в листопад≥-грудн≥ 1916 та
с≥чн≥ 1917 рр. спец≥альн≥ курси т≥льки дл¤ представник≥в австро-угорськоњ
арм≥њ - 120 оф≥цер≥в та 300 унтер-оф≥цер≥в. оп≥юючи н≥мецьку систему, ц≥
чини орган≥зували курси в арм≥йських з'Їднанн¤х. ÷≥ арм≥йськ≥ курси, не
п≥зн≥ше ¤к до весни 1917 року повинн≥ були п≥дготувати два штурмов≥ взводи
(Sturmpatrouillen) у склад≥ кожноњ п≥хотноњ роти. ¬зводи зводилис¤ у
арм≥йськ≥ батальйони. ѓх склад в≥др≥зн¤вс¤ в≥д
н≥мецьких через р≥зн≥ арм≥йськ≥ ресурси в арм≥¤х - звичайно це були 4
п≥хотн≥ роти, кулеметна рота, ≥нженерна, м≥нометна та вогнеметна команди.
Ќизька ≥нтенсивн≥сть бойових д≥й на п≥вн≥чно-сх≥дному фронт≥ дозволила
безбол≥сно зн≥мати велику к≥льк≥сть солдат≥в з першоњ л≥н≥њ оборони ≥
направл¤ти на курси. ¬ той же час ран≥ше ≥снуюч≥ Jagdkommandos просто
перейменовувалис¤ ≥ включалис¤ до складу нових батальйон≥в. ≤нша ситуац≥¤
склалас¤ на ≥тал≥йському фронт≥, особливо це стосуЇтьс¤ поразок при ≤зонцо
(Isonzo). ѕолков≥ командири часто в≥дмовл¤лис¤ зн≥мати з фронту кращих
солдат≥в ≥ направл¤ти њх в тил т≥льки на переп≥дготовку.
ѕерше бойове використовуванн¤ австро-угорських штурмовик≥в пройшло
прот¤гом дес¤тоњ битви при р≥чц≥ ≤зонцо. ƒосв≥д був вдалий. оли штурмов≥
роти були розд≥лен≥ на окрем≥ команди, що наступали на чол≥ п≥хотних
частин, усп≥х дос¤гавс¤ завжди. ” той же час, ¤кщо штурмов≥ п≥дрозд≥ли
д≥¤ли великими групами, вони несли велик≥ втрати й потерпали поразки,
особливо ¤кщо була в≥дсутн¤ попередн¤ розв≥дка. “ому
јќ розробило загальн≥ правила використовуванн¤ штурмових батальйон≥в в
майбутньому. “акож був остаточно встановлений склад п≥дрозд≥л≥в. Ќа
в≥дм≥ну в≥д раннього пер≥оду та н≥мецькоњ системи, починаючи з червн¤ 1917
року, австро-угорськ≥ штурмов≥ батальйони мали ≥снувати на див≥з≥йному
р≥вн≥. ожна п≥хотна див≥з≥¤ повинна була мати див≥з≥йний штурмовий
батальйон, що складаЇтьс¤ з безл≥ч≥ штурмових рот, також ¤к див≥з≥¤
д≥литьс¤ на полки. ожна кавалер≥йська див≥з≥¤ мала створити так званий
штурмовий нап≥вполк. ќкрем≥ бригади - штурмов≥
нап≥вбатальйони. Ќумерац≥¤ штурмових батальйон≥в, нап≥вполк≥в та
нап≥вбатальйон≥в сп≥впадала з нумерац≥Їю з'Їднань, в ¤к≥ вони входили. јле
нумерац≥¤ штурмових рот - з нумерац≥Їю полк≥в, у склад≥ ¤ких вони були
створен≥.
Ѕезл≥ч проблем було пов'¤зано з поставками озброЇнь та ек≥п≥ровки. Ќа
додаток до штурмових рот, до складу батальйону мала входити кулеметна
рота, секц≥¤ п≥хотних артилер≥йських гармат, м≥нометний та вогнеметний
взвод, заг≥н телефонного зв'¤зку. „ерез брак ресурс≥в ц≥ необх≥дн≥ бойов≥
елементи доводилос¤ запозичити у фронтових частинах, а по завершенню курсу
навчанн¤ або п≥сл¤ виконанн¤ м≥с≥њ негайно повертати
назад. ѕоза сумн≥вом, те, що до жовтн¤ 1917 року
б≥льш≥сть штурмових батальйон≥в не мала власних п≥дрозд≥л≥в вогн¤ноњ
п≥дтримки. √оловним чинником у р≥шенн≥ ц≥Їњ проблеми стала дванадц¤та
битва при ≤зонцо, в ¤кому сполучен≥ в≥йська Ќ≥меччини та јвстро-”горщини
прорвали ≥тал≥йську оборону. Ѕезл≥ч трофењв була передана штурмовикам.
—еред них була велика к≥льк≥сть кулемет≥в та перших п≥столет≥в-кулемет≥в,
¤к≥ негайно були пущен≥ у справу.
ѕрот¤гом згаданоњ дванадц¤тоњ битви австро-угорськ≥ штурмов≥ батальйони
повн≥стю довели свою ефективн≥сть в умовах шанцевоњ в≥йни. ѓх ел≥тний
характер був под≥бний довоЇнн≥й рол≥ кавалер≥њ.
Ўтурмов≥ частини стали символом наступального духу та усп≥шних атак. јле,
в той же час, це вело до переоц≥нки њх рол≥ на пол≥ бою. ƒо червн¤ 1918
року австро-угорська арм≥¤ мала у своЇму розпор¤дженн≥ достатньо велику
к≥льк≥сть штурмових частин. ожна фронтова рота мала у своЇму склад≥
штурмовий взвод, готовий до проведенн¤ розв≥дки або спец≥альноњ операц≥њ
на ворожих аванпостах. ѕо-друге, були полков≥
штурмов≥ роти, що входили до складу див≥з≥йних батальйон≥в. “а в
трет≥х, в≥дм≥нно ек≥п≥рований викладацький штат арм≥йських курс≥в
штурмовик≥в.
јле з 1918 року знов зм≥нилис¤ умови веденн¤ шанцевоњ в≥йни. «ам≥сть
1-њ, 2-њ та 3-њ позиц≥й були створен≥ бойов≥ зони. 1-а та 2-а позиц≥њ були
з'Їднан≥ у "головну бойову зону", глибиною, приблизно, чотири к≥лометри.
¬она була захищена з фронту л≥н≥Їю аванпост≥в. Ѕункери, закамуфльован≥
кулеметн≥ вогнев≥ позиц≥њ, глибоко ешелонован≥ загороди, прихован≥ позиц≥њ
п≥хотних артилер≥йських гармат та м≥номет≥в зм≥цн≥ли прост≥р м≥ж тими, що
були 1-ю та 2-ю позиц≥¤ми. ÷е значило, що п≥д час атаки п≥хота мала вз¤ти
не т≥льки л≥н≥њ шанц≥в, але всю бойову зону в ц≥лому. Ќе дивл¤чись на
велику к≥льк≥сть штурмових п≥дрозд≥л≥в, було, њх, все ж таки, недостатньо
дл¤ того, щоб вз¤ти всю зону. ÷е було одн≥Їю з
причин провалу наступу на р≥чц≥ ѕ≥ав≥ (Piave) у червн≥ 1918 року. ѕ≥сл¤
ц≥Їњ битви вс≥ штурмов≥ взводи й п≥дрозд≥ли були зн¤т≥ з фронту та
направлен≥ в учбов≥ табори. ƒо к≥нц¤ в≥йни на них покладалис¤ т≥льки
задач≥ розв≥дки та невеликих локальних бойових операц≥й. ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤
першоњ св≥товоњ в≥йни в≥д ≥дењ використовуванн¤ невеликих спец≥ально
п≥дготовлених та ек≥п≥рованих штурмових загон≥в
в≥дмовилис¤. Ѕуло вир≥шено, що головну роль в
подальших конфл≥ктах буде прид≥лено ≥ндив≥дуальн≥й п≥дготовц≥ кожного
солдата до рукопашного бою та шанцевоњ в≥йни, що робило безглуздим
на¤вн≥сть будь-¤ких спец≥ал≥зованих частин. ¬ к≥нц≥ 1918 року разом з
австро-угорською арм≥Їю припинили своЇ ≥снуванн¤ штурмов≥ батальйони. јле
њх досв≥д бойових д≥й, навики послужили основою навчанн¤ та орган≥зац≥њ
п≥хоти, арм≥й ™вропи в пер≥од другоњ св≥товоњ в≥йни.
ћатер≥ал з - http://ah.milua.org/
|