ѕроект легкого танку оберлейтенанта √юнтера Ѕурштина

¬ к≥нц≥ XIX Ц початку ’’ стол≥тт¤ не так багато винах≥дник≥в зверталос¤ до ≥дењ створенн¤ танка Ц броньованого гармати на основ≥ трактора, тобто забезпеченого двигуном та гусениц¤ми дл¤ просуванн¤ по перетнут≥й м≥сцевост≥.
ѕерш≥ трактори хоча ≥ могли просуватис¤ по бездор≥жжю, але мали вкрай низьку швидк≥сть.
      ¬ той же час весь досв≥д в≥йськових конфл≥кт≥в говорив про те, що вс≥ подальш≥ в≥йни будуть маневровими та ск≥нчатьс¤ швидше, н≥ж танки встигнуть покинути м≥сц¤ своњх сто¤нок. Ќабагато б≥льше увага прид≥л¤лас¤ бронеавтомоб≥л¤м.

"ѕерший дзв≥нок" по зак≥нченню –ос≥йсько-¤понськоњ в≥йни 1904-05 рр. ÷е звичайно ще не була шанцева в≥йна, але арм≥њ вже у ход≥ нењ почали зводити польов≥ зм≥цненн¤ та проводити в них достатньо тривалий час. ¬ той час нам≥тивс¤ прогрес ≥ в розвитку трактор≥в.
      јмериканська ф≥рма Ђ’ольт- атерп≥ллерї розпочала масовий випуск тракторних шас≥. ¬перше був винайден майбутн≥й танк, збер≥гаючи достатн≥й запас ходу, м≥г об≥гнати п≥хоту та артилер≥ю на к≥нн≥й т¤з≥.
      ÷е вселило оптим≥зм у винах≥дник≥в. ¬ 1911 роц≥ Ѕурштин ≥ ћенеделЇЇв запропонували своњ проекти танк≥в австро-угорському та рос≥йському в≥йськовим м≥н≥стерствам в≥дпов≥дно, але њх ≥н≥ц≥атива п≥дтримки серед в≥йськових не отримала. ќбидва проекти так ≥ залишилис¤ "на папер≥". ѕроте, ¤кщо ћенделЇЇв, ¤к ≥ б≥льш≥сть танкових "проектер≥в" до ≥ п≥сл¤ його, запропонував важкий танк (170 тонн) з гарматою великого кал≥бру (120 мм), то √юнтер Ѕурштин вперше запропонував реальний проект легкого танку.

√юнтер Ѕурштин народивс¤ 6 липн¤ 1879 року у Ѕад-јусзЇњ (Bad Aussee) у Ўт≥р≥њ. —уд¤чи з його пр≥звища (слово "бурштин" Ї ≥ в украњнськ≥й, ≥ у польськ≥й мовах) його пращури були слов'¤нами.
      ¬ жовтн≥ 1911 року, будучи вже оберлейтенантом ≥нженерних в≥йськ загальноњ арм≥њ, Ѕурштин представив у в≥йськове м≥н≥стерство загальноњ арм≥њ проект "ћотор≥з≥рованоњ гармати" (Motorgeschuetz) на основ≥ американського с≥льськогосподарського трактора ф≥рми "’ольт".
«г≥дно його розрахункам майбутн≥й танк мав бути 3,5 м в довжину, 1,9 м завширшки, його 60-сильний двигун в≥д вантажного автомоб≥л¤ повинен був забезпечувати швидк≥сть 29 км/год по дороз≥ ≥ 8 км/год по перетнут≥й м≥сцевост≥.  онструкц≥¤ передбачала на¤вн≥сть чотирьох допом≥жних кол≥с винесених на п≥дйомних балках попереду й позаду танка.
      ÷е повинно було не т≥льки допомагати танку долати шанц≥ та траншењ, але ≥ забезпечити йому таку небувалу швидк≥сть на дороз≥ Ц танк п≥дводивс¤ на балках, задн≥ колеса були пров≥дними, а передн≥ Ц поворотними ! ќзброЇнн¤ танка мало складатис¤ з скоростр≥льноњ гармати кал≥бром 30-40 мм  онструктор передбачав задач≥ свого танка у п≥дтримц≥ наступаючоњ п≥хоти ≥ дл¤ придушенн¤ кулеметних ≥ нав≥ть артилер≥йських позиц≥й ворога. Ќе можна казати, що проект Ѕурштина зовс≥м не зац≥кавив в≥йськове м≥н≥стерство, адже в≥н поЇднував в соб≥ переваги ≥ танка, ≥ бронеавтомоб≥л¤.
      јле ¤коњ-небудь гостроњ необх≥дност≥ у так≥й бойов≥й машин≥, що ≥снувала виключно на папер≥, командуванн¤ збройними силами двоЇдиноњ монарх≥њ теж не випробовувало.
      “ому винах≥днику було запропоновано побудувати досл≥дний зразок сп≥льно з ¤кою-небудь комерц≥йною ф≥рмою. ќдночасно в≥йськове м≥н≥стерство вир≥шило припинити ¤ке-небудь ф≥нансуванн¤ цього пректа. √юнтер Ѕурштин абсолютно не мав н≥¤ких зв'¤зк≥в з промисловими д≥льц¤ми ≥мпер≥њ та корол≥вства, й тому з рад≥стю в≥дгукнувс¤ на пропозиц≥ю представити проект пруському в≥йськовому м≥н≥стерству.
јле ≥ то дало негативну в≥дпов≥дь, нав≥ть не дивл¤чись на позитивну оц≥нку, опубл≥ковану в одному з н≥мецьких в≥йськових огл¤д≥в.

Ќа цьому пригоди оберлейтенанта не припинилис¤ Ц йому в≥дмовили у видач≥ патенту, оск≥льки в≥н порушував вже запатентоване шас≥ с≥льськогосподарського трактора.
      јле нарешт≥ спочатку 28 лютого 1912 року в≥н отримав н≥мецький патент No. Zl. 252 815 DRP, а пот≥м 25 кв≥тн¤ Ц австр≥йський No. 53248 . Ѕ≥льш н≥коли конструктор не п≥дн≥мав питанн¤ про буд≥вництво свого танка, так ≥ залишивши його т≥льки на папер≥.
≤рон≥¤ дол≥ Ц видача н≥мецького патенту стала приводом дл¤ того, щоб н≥мц≥ почали в≥дл≥к в≥тчизн¤ного танкобудуванн¤ саме з √юнтера Ѕурштина.

ѕомер конструктор першого реального проекту легкого танка 15 кв≥тн¤ 1945 року у  орнойбурз≥ (Korneuburg) в —ередн≥й јвстр≥њ.

ћатер≥ал з - http://ah.milua.org/

Ќј √ќЋќ¬Ќ”


Хостинг от uCoz