…озеф  iш
¬ранц≥ 27 травн¤ 1918 р. на аеродром≥ ѕергине зак≥нчувалис¤ останн≥ приготуванн¤ до траурноњ церемон≥њ, коли почувс¤ шум мотор≥в. «'¤вилас¤ велика група англ≥йських, французьких ≥ ≥тал≥йських л≥так≥в.
¬орож≥ машини без Їдиного постр≥лу пройшли над льотним полем. « одного з л≥так≥в був скинений ¤щик, в ¤кому опинивс¤ траурний в≥нок з написом на стр≥чц≥: "Ќаш останн≥й салют мужньому ворогу" на трьох мовах.
     “аких почестей, нечастих нав≥ть за час≥в ѕершоњ —в≥товоњ в≥йни, удостоњвс¤ …озеф  ≥ш, один з найкращих ас≥в јвстро-угорськоњ ≥мпер≥њ
.

26 с≥чн¤ 1896 р. в старовинному угорському м≥ст≥ ѕожонь (Pozsony), свого часу був столицею ”горського корол≥вства, але вже дек≥лька стол≥ть в≥домому п≥д своЇю н≥мецькою назвою ѕресcбург (Pressburg)
(ѕ≥сл¤ розд≥лу ≥мпер≥њ в≥д≥йшов до „ехословаччини ≥ став Ѕратиславою, тепер це столиц¤ —ловаччини, в зм≥шан≥й угоро-словацьк≥й с≥м'њ народилас¤ дитина, ¤ку назвали …ожеф (Jozsef) (Ќа угорських картах того часу Ѕратислава мала угорську назву, на н≥мецьких Ц н≥мецьку).
     ’лопчик був нащадком благородного пр≥звища  ≥ш-≤ттебЇњ-та-≈лемер≥ (Kiss Ittebei es Elemeri). ќдин з предк≥в …озефа отримав цей титул в середин≥ XVIII стол≥тт¤ в≥д ≥мператриц≥ ћар≥њ-“ерез≥њ. ѕрад≥д хлопчика, генерал ≈рно  ≥ш довгий час в≥рою ≥ правдою служив австр≥йськ≥й корон≥, але пот≥м вз¤в д≥¤льну участь в угорському повстанн≥ 1848-49 рр. ≥ був страчений разом з ≥ншими "бунт≥вниками", а його спадкоЇмц≥ позбавилис¤ вс≥х волод≥нь. « ц≥Їњ причини генеральський онук Ц батько …ожефа Ц працював сад≥вником в кадетськ≥й школ≥ ѕрессбургу. √оловною державною мовою двоЇдиноњ ≥мпер≥њ √абсбург≥в була н≥мецька, тому у вс≥х оф≥ц≥йних документах майбутнього аса значивс¤ "н≥мецький вар≥ант" його ≥мен≥ Ц …озеф (Josef).

« початком св≥товоњ в≥йни в≥с≥мнадц¤тир≥чний хлопець, рухомий патр≥отичними в≥дчутт¤ми, покинув школу й записавс¤ добров≥льцем в арм≥ю. ѕ≥сл¤ нетривалого курсу в≥йськовоњ п≥дготовки в≥н потрапив у 72-й ѕ≥хотний ѕолк (Infantrieregiment 72), в≥дправлений на рос≥йський фронт 26 жовтн¤ 1914 р. його „астина вз¤ла участь в бо¤х у  арпатах й понесла значн≥ втрати. ѕ≥д час одн≥Їњ з атак  ≥ш був важко поранений та наступн≥ дек≥лька м≥с¤ц≥в пров≥в в тиловому шпитал≥.
     ƒо цього часу мундир молодого солдата вже прикрашала "Ѕронзова ћедаль «а ’оробр≥сть" (Bronzen Tapferkeitsmedaile).

ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ л≥куванн¤ …озеф подав рапорт про перев≥д в ав≥ац≥ю - ÷≥сарськ≥ та  орол≥вськ≥ ѕов≥тр¤н≥ —или (Kaiserliche und Koenigliche Luftfahrtruppen) ≥ взимку 1915-16 рр. отримав направленн¤ у льотну школу. Ќавчанн¤ польотам пройшло усп≥шно, та у к≥нц≥ кв≥тн¤ 1916 р. цугсфюрер (сержант)  ≥ш прибув дл¤ подальшого проходженн¤ служби у Flik 24 (Fliegerkomgpanie, досл≥вно "јв≥арота" - основна тактична одиниц¤ австро-угорськоњ бойовоњ ав≥ац≥њ. "јв≥ароти" винищувач≥в, розв≥дник≥в та бомбардувальник≥в мали р≥зну штатну численость ≥ приблизно в≥дпов≥дали н≥мецьким частинам аналог≥чного призначенн¤: розв≥дувальним ав≥азагонам (Flieger Abteilung), винищувальним ескадриль¤м (Jagdstaffel) та бомбардувальним ескадрам (Geschwader). ƒл¤ збереженн¤ Їдиного стилю в дан≥й статт≥ вс≥ вони ≥менуютьс¤ ескадриль¤ми). ÷¤ частина була сформована м≥с¤цем ран≥ше та розпочала бойову працю у ѕ≥вденному “≥рол≥.
     ќкр≥м "двадц¤ть четвертоњ", у склад≥ 11-њ арм≥њ д≥¤ли ще дек≥лька ескадрил≥й, що базувалис¤ на аеродром≥ ѕергин≥ (Pergine) в долин≥ ¬аль —угана (Val Sugana), у 110 км на п≥вн≥чний зах≥д в≥д ¬енец≥њ.

ѕерший бойовий вил≥т новоспеченого льотчика трохи не зак≥нчивс¤ конфузом: л≥так, п≥дхоплений сильним поривом в≥тру, звичайним дл¤ ц≥Їњ м≥сцевост≥, трохи не розбивс¤. јле все зак≥нчилос¤ благополучно, й незабаром  ≥ш знову був в пов≥тр≥. ¬сього за перший м≥с¤ць роботи в≥н вчинив ш≥сть бойових вильот≥в, в одному з ¤ких вступив у пов≥тр¤ний б≥й, допомагаючи розв≥днику з ≥ншоњ ескадрильњ в≥дбиватис¤ в≥д трьох ≥тал≥йських л≥так≥в.
     ѕ≥сл¤ перших усп≥х≥в командир ескадрильњ гауптман (кап≥тан) √устав ’олод≥ (Gustav Studenо) урочисто вручив молодому ав≥атору нагрудний знак фельдп≥лота (в≥йськового п≥лота), але оф≥ц≥йний сертиф≥кат льотчика за номером 724 "…оша", ¤к його називали друз≥, отримав т≥льки 16 липн¤ 1917 р.

20 червн¤ в черговому розв≥дувальному польот≥  ≥ш зустр≥в над горою „имоне ≥тал≥йський "‘арман", що зробив вимушену посадку п≥сл¤ влучного вогню спостер≥гача оберлейтенанта √еорга  енц≥ана фон  енц≥анхаузена (Georg Kenzian von Kenzianhausen). «г≥дно даним рад≥оперехопленн¤, обох ≥тал≥йських льотчик≥в були поранено, але вони вижили п≥сл¤ пад≥нн¤ свого л≥така. ÷е була перша перемога …озефа та його друга - спостер≥гача.

—вою другу перемогу  ≥ш вз¤в 25 серпн¤ з летнабом лейтенантом  уртом ‘≥длером (Kurt Fiedler) над б≥льш серйозним супротивником Ц тридвигунним бомбардувальником " апрон≥", добре захищеним двома стр≥льц¤ми, що мали велик≥ сектори обстр≥лу. ѕ≥сл¤ запеклого бою на австр≥йському л≥таку нал≥чили 70 пробоњн, а "≥тал≥Їць" впав поблизу в≥д аеродрому Flik 24.

„ерез три тижн≥ п≥сл¤ зустр≥ч≥ з "Ѕранденбургом"  ≥ша, ¤кий лет≥в тод≥ ≥з спостер≥гачем оберлейтенантом  арлом  aйцаром (Karl Keizar) та таким саме "Ѕранденбургом" з Flik 17, ек≥паж фельдфебель  арл ћаурер / лейтенант јльберт ≈л≥шак (Karl Maurer / Albert Elischak) коштувала ≤тал≥њ ще одного " апрон≥", ¤кий, ледь перет¤гнувши через л≥н≥ю фронту, вимушено с≥в на своњй територ≥њ, але був пот≥м знищений австр≥йською артилер≥Їю.

ѕрот¤гом подальших дев'¤ти м≥с¤ц≥в  ≥ш багато раз л≥тав на розв≥дку та бомбометанн¤, пров≥в дек≥лька пов≥тр¤них боњв. ¬≥н заслужив п≥двищенн¤ по служб≥, ставши фельдфебелем, але так ≥ не отримав жодноњ можливост≥ зб≥льшити св≥й бойовий рахунок. ћожливо, так продовжувалос¤ б до к≥нц¤ в≥йни, але в червн≥ 1917 р. в ескадрилью прибув перший "Ѕранденбург D.I", ¤ким по праву кращого п≥лота частини заволод≥в …озеф.
     Ќезабаром з'¤сувалос¤, що винищувач отриманий вчасно: 9 червн¤ ≥тал≥йц≥ почали наступ на ѕ≥вденно-т≥рольськ≥й д≥л¤нц≥ фронту (так звана "Ѕитва при ќрт≥гар≥", 9-26 червн¤ 1917), п≥д час ¤кого австр≥йська ав≥ац≥¤ була практично парал≥зована перевершуючими силами супротивника.

ƒл¤ орган≥зац≥њ хоч ¤коњсь протид≥њ ворожоњ ав≥ац≥њ з кращих льотчик≥в 11-й арм≥њ створили тимчасовий п≥дрозд≥л, в≥домий ¤к "Alarm-Bereitschaft Pergine (по назв≥ аеродрому) або "Jagdstaffel Oberleutnant" Elssler" (на ≥м'¤ командира). ¬ нову частину були зведен≥ вс≥ що Ї на ц≥й д≥л¤нц≥ фронту винищувач≥, спочатку Ц всього три "Ѕранденбурга D.I" (два з Flik 21 та машина  ≥ша), на додаток до ¤ких з Flek 6 (Fliegerersatzkompagnie - учбово-тренувальний п≥дрозд≥л. Flek 6 займалас¤ п≥дготовкою п≥лот≥в-винищувач≥в ≥ вивченн¤м нових л≥так≥в) терм≥ново було доставлено трьох нов≥тн≥х "јльбатрос≥в" D.II. Ќадал≥ прибули ≥ б≥льш нов≥ та досконал≥ "јльбатроси" D.III.

10 червн¤, на другий день наступу,  ≥ш опробував в бою новий аероплан, атакував в район≥ јз≥аго "Ќ'юпор", ескортуючий бомбардувальник " апрон≥".
     ѕ≥сл¤ недовгого бою ≥тал≥йський винищувач впав на нейтральн≥й смуз≥, ближче до своњх шанц≥в. ¬се, що залишилос¤ в≥д л≥така, пот≥м перетворила на тр≥ски австр≥йська артилер≥¤ (на цьому напол¤гають австр≥йц≥, але ≥тал≥йц≥ втрату заперечують). 14-го числа …озеф  ≥ш в≥др≥знивс¤ в п'¤тий раз, примусивши до посадки SAML (≥тал≥йський розв≥дник, "нащадок" н≥мецького "јв≥атика"), ек≥паж ¤кого був уз¤тий в полон. «а ц≥ дв≥ перемоги льотчик був нагороджений "«олотою ћедаллю «а ’оробр≥сть" (другий раз) та вже 1 липн¤ отримав чергове званн¤ Ц штабсфельдфебель.

13 липн¤  иш знову зум≥в "посадити" на своњй територ≥њ ворожий розв≥дник, цього разу типу S.P.2 (за ≥ншими даними S.P.3), а пот≥м приземливс¤ поруч з ним й не дозволив льотчику (≥тал≥йський спостер≥гач загинув) спалити св≥й л≥так. “ак в руках австр≥йц≥в опинилас¤ перша трофейна "—авой¤-ѕом≥л≥о"!
      ¬ бою також брали участь "јльбатрос" D.III (льотчик Ц фельдфебель ¬≥ктор ÷≥ммерман (Viktor Zimmermann) з Flik 48) ≥ "Ѕранденбург C.I" з Flik 17 (льотчик Ц фельдфебель  арл ћаурер (вже друга перемога сп≥льно з  ≥шем), спостер≥гач оберлейтенант ≈р≥х  юне (Erich Kuhne)), що розд≥лили перемогу з  ≥шем, ¤кий насправд≥ один виконав всю роботу.

“аким чином, …озеф  iш з ш≥стьма перемогами став найрезультативн≥шим угорським асом (в≥рн≥ше Ц асом-угорцем). Ќаступного разу в≥н в≥др≥знивс¤ 11 вересн¤, коли п≥сл¤ його атаки ¤кийсь "≥тал≥йський фюзел¤жний б≥план" (Ўвидше за все, SAML, але точно сказати не можна, оск≥льки ≥тал≥йц≥ не визнають н≥¤ких втрат), приземливс¤ з розбитим мотором за л≥н≥Їю фронту. ѕроте цього разу ≥ дл¤ австр≥йц¤ не все пройшло гладко: зат¤гнувши пересл≥дуванн¤, в≥н витратив весь бензин ≥ в безпосередн≥й близькост≥ в≥д свого аеродрому, коли до посадки залишалас¤ менше хвилини, двигун зупинивс¤... ѕот≥м було плануванн¤, невдалий розрахунок, л≥так зн≥с шас≥ й перекинувс¤. «овн≥ машина залишилас¤ ц≥лою, за вин¤тком шас≥ та к≥л¤, але цей еп≥зод став останн≥м в њњ б≥ограф≥њ.
     ѕроте все маЇ ≥ своњ позитивн≥ сторони: те, що  ≥ш ви¤вивс¤ "безк≥нним", дозволило йому л≥тати на "јльбатросах", ¤к≥ по вс≥х параметрах були набагато краще за його старий "Ѕранденбург".

∆овтень дл¤ льотчик≥в 11-й арм≥њ видавс¤ тихим, основн≥ сили ≥тал≥йськоњ ав≥ац≥њ знаходилис¤ п≥вденн≥ше, де почалос¤ австро-н≥мецький наступ.
     «устр≥ч≥ з ворогом стал≥ р≥дк≥стю. ™диним пом≥тним еп≥зодом став б≥й двох "—пад≥в" з "Ѕранденбургом C.I", "јльбатросом" D, прикривавшимс¤, в результат≥ ¤кого в≥дбувс¤ "розм≥н" "Ѕранденбурга" на "—пад" ( ≥ш в цьому бою не брав участь).

Ќа початку листопаду з р≥чки ≤зонцо до ѕ≥вденного “≥рол¤ була перекинута 55-а винищувальна ескадриль¤. ѕ≥сл¤ њњ прибутт¤ на аеродром ѕерг≥не п≥дрозд≥л оберлейтенанта ≈лсслера припинив своЇ ≥снуванн¤, а вс≥ п≥лоти, окр≥м  ≥ша, отримавшего призначенн¤ у Flik 55J, повернулис¤ в своњ частини.
¬сього до цього часу в≥н вчинив 112 бойових вил≥т≥в, отримав с≥м перемог у пов≥тр¤них бо¤х та був 8 раз≥в нагороджений, у тому числ≥ "—р≥бною ћедаллю «а ’оробр≥сть 1  ласу" - три рази й "«олотою ћедаллю «а ’оробр≥сть" Ц дв≥ч≥.

¬ нов≥й частин≥  ≥ш став "асом номер 2" п≥сл¤ ёл≥уса јр≥ги (Julius Arigi), на рахунку ¤кого у той час було вже 14 перемог.  омандир ескадрильњ гауптман (кап≥тан) …озеф фон ћайер (Josef von Maier) включив њх обох в своЇ Kette (ланка) (ќф≥ц≥йно Kette под≥бно, англ≥йському Flight, повинне було складатис¤ з 6 л≥так≥в, а Jagd-Flik - з трьох Kette, тобто з 18 винищувач≥в. ѕроте такого числа л≥так≥в австр≥йськ≥ винищувальн≥ ескадрильњ практично н≥коли не мали, тож ланкою звичайно вважалас¤ м≥н≥мальна група винищувач≥в, д≥юча сп≥льно. ¬ Flik 55 це була тр≥йка), в≥дразу що стало основною ударною силою ескадрильњ.

¬ листопад≥ 11-а австро-угорська арм≥¤ завдала флангового удару по в≥дступаючих ≥тал≥йських в≥йськах. «атишш¤ в т≥рольському неб≥ зак≥нчилос¤. 15 листопада велика група ≥тал≥йських бомбардувальник≥в у супровод≥ дек≥лькох винищувач≥в попр¤мувала на бомбардуванн¤ австр≥йських позиц≥й.
      Ќа перехопленн¤ п≥дн¤лис¤ п≥лоти 55-њ ескадрильњ. " апрон≥", атакований ланкою ћайера-јр≥ги- ≥ша, почав маневрувати в "винищувальному стил≥", скоюючи крут≥ в≥раж≥ ≥ нав≥ть петл≥ ≥ одночасно в≥дстр≥люючись з≥ вс≥х ствол≥в.
Ќамагаючись п≥ти в≥д пересл≥дувач≥в, в≥н дв≥ч≥ зривавс¤ у штопор. ѕерев≥вши вдруге св≥й л≥так у горизонтальний пол≥т, ≥тал≥йський ек≥паж нарешт≥ ви¤вивс¤ один в неб≥, але тут пр¤мо по курсу вир≥с схил гори. Ѕомбовоз був пошкоджений, або його конструкц≥¤ просто не витримала неналежних њй навантажень, але розминутис¤ з перешкодою не вдалос¤... ¬се це вигл¤даЇ вельми дивним ≥ не зовс≥м правдопод≥бним, але такий оф≥ц≥йний опис цього бою, за ¤кий командир ек≥пажа " апрон≥ —отто-“ененте (лейтенант) ƒж≥но Ћ≥за" (Gino Lisa) посмертно був нагороджений вищою нагородою ≤тал≥њ дл¤ молодших оф≥цер≥в Ц "«олотою ћедаллю за ¬≥йськову ƒоблесть" (Medaglia d'Oro al Valor Militare).

ѕот≥м командирська ланка збила ще два " апрон≥", ек≥паж≥ ¤ких не могли похвалитис¤ особливою майстерн≥стю й загинули, не причинивши особливих турбот своњм супротивникам. ќдин з трьох збитих був записаний т≥льки на рахунок јр≥ги, ≥нш≥ "под≥лен≥" на вс≥х.
“рохи п≥зн≥ше два ≥нш≥ льотчики Flik 55J збили S.P. “аким чином всього було отримано 4 перемоги за день (вс≥, окр≥м одного з " апрон≥", п≥дтверджуютьс¤ ≥тал≥йськими даними).

„ерез два дн≥ все повторилос¤, головн≥ д≥йов≥ особи у австр≥йц≥в були т≥ ж, але цього разу вони воювали з ≥ншим супротивником. Ћанка фон ћайера за¤вила про знищенн¤ двох SAML та одного S.P. «нову парт≥ю "першоњ скрипки" з≥грав ёл≥ус јр≥ги, ¤кому записали вс≥ три перемоги, тод≥ ¤к рахунок командира зб≥льшивс¤ на двох, а  ≥шу всього на одного збитого. ¬арто в≥дзначити, що насправд≥ ≥тал≥йц≥ втратили т≥льки один SAML ≥, суд¤чи по м≥сцю загибел≥ ек≥пажа, це була перемога, зарахована  ≥шу. „етвертою жертвою 55-њ ескадрильњ того дн¤ став "Ќ'юпор", записаний на рахунок ≥ншоњ ланки, але цю втрату ≥тал≥йц≥ також не визнають.

Ќа день п≥зн≥ше "тр≥йц¤" знову вступила в б≥й. —початку була збита "—авой¤-ѕом≥л≥о", а пот≥м не≥дентиф≥кований розв≥дник (в останньому випадку фон ћайеру перемогу не записали), п≥сл¤ чого командир ескадрильњ вже поодинц≥ збив SAML.

27 листопада  ≥ш, до цього часу вже оф≥цер-стеллвертретер (заступник оф≥цера), п≥шов у б≥й в пар≥ з оберлейтенантом  енц≥аном (колишн≥й спостер≥гач Flik 24, разом з ¤ким  ≥ш отримав свою першу перемогу). —упротивником Flik 55J в цьому бою знову були SAML, два з ¤ких "повалили"  ≥ш та  енц≥ан (другий зарахований одному  ≥шу), а трет≥й Ц пара лейтенант ≈нгельберт Ћюпфер / капрал ‘ранц Ћанер (Engelbert Lupfer / Franz Lahner). «г≥дно ≥тал≥йським джерелам в цьому бою було збито т≥льки двох розв≥дник≥в.

¬сього за листопад ескадриль¤ отримала 15 перемог, не втративши жодного свого л≥така. Ѕ≥льш того, жоден з њњ "јльбатрос≥в" за цей час не мав ск≥льки-небудь серйозних бойових пошкоджень.
ѕ≥сл¤ такого усп≥ху Flik 55J отримала неоф≥ц≥йну назву "Kaiser Staffel" (÷≥сарська ≈скадриль¤), багато в чому завд¤ки заслугам командирськоњ ланки, льотчики ¤кого отримали 10 (або 11) перемог.

7 грудн¤ ≥тал≥йц≥ в≥дправили дл¤ бомбардуванн¤ австр≥йських позиц≥й велику групу двом≥сних машин, чомусь не вид≥ливши дл¤ супроводу жодного винищувача.
÷¤ помилка коштувала ≤тал≥њ чотирьох л≥так≥в, збитих злет≥вшими по тривоз≥ п≥лотами " айзер-Ўтаффел¤".
     як це вже трапл¤лос¤ не раз, вс≥ перемоги, за вин¤тком одн≥Їњ, вз¤ла нерозлучна тр≥йц¤, до реч≥, останн≥й раз виступаюча в такому склад≥. ¬ цьому бою њм зарахували одну сум≥сну перемогу ≥ по одн≥й ≥ндив≥дуальн≥й Ц  ≥шу та јр≥ги .

ƒо цього часу австр≥йський наступ захлинувс¤ та л≥н≥¤ фронту стаб≥л≥зувалас¤. јктивн≥сть в неб≥ над т≥рольськими јльпами знову п≥шла на спад. “акож ¤к ≥ двома м≥с¤ц¤ми ран≥ше, зустр≥ч≥ з супротивником стал≥ р≥дк≥стю.

Ќаступну перемогу  ≥ш вз¤в 16 грудн¤, збивши в груп≥ з јр≥ги ≥ Ћанером один SAML (п≥дтверджуЇтьс¤ ≥тал≥йською стороною). ѕот≥м посл≥дувала чотиритижнева перерва до 12 с≥чн¤, коли  ≥ш,  енц≥ан та цугсфюрер (сержант) јлександер  аса (Alexander Kasza) примусили до посадки на своњй територ≥њ розв≥дник R.E.8, що став першим "англ≥йцем", полоненим австр≥йськими п≥лотами. ¬ с≥чн≥ 1918 р. з по¤вою над т≥рольськими јльпами англ≥йських аероплан≥в ≥нтенсивн≥сть пов≥тр¤них операц≥й знову почала зростати.
     –≥вно за два тижн≥ п≥сл¤ попереднього усп≥ху  ≥ш робить соб≥ подарунок на 22-й день народженн¤: його рахунок поповнюЇтьс¤ черговою перемогою Ц SAML. ≤тал≥йц≥ п≥дтверджують лише пошкодженн¤ л≥така в пов≥тр¤ному бою (в одному з джерел ц¤ перемога значитьс¤ на день ран≥ше ¤к "британський розв≥дник", але на цю дату немаЇ нав≥ть пошкоджених л≥так≥в).

27.1.18 над ѕергином був пом≥чений ворожий л≥так ≥  ≥ш поодинц≥ п≥дн¤вс¤ на перехопленн¤, але так ≥ не зм≥г наздогнати ворога. Ќезабаром п≥сл¤ цього в≥н зустр≥в тр≥йку винищувач≥в супротивника ≥ вступив в б≥й, ¤кий швидко перетворивс¤ на Їдиноборство один-на-один з ведучим ворожоњ групи.
÷ього разу дол¤ ¤вно в≥двернулас¤ в≥д угорського аса: його кулемети зањло п≥сл¤ перших же постр≥л≥в, причому це трапилос¤ вперше за всю його ав≥ац≥йну кар'Їру, а оск≥льки одн≥Їю з особливостей австр≥йськоњ конструкторськоњ думки було розм≥щенн¤ синхронних кулемет≥в п≥д обшивкою фюзел¤жу, то ≥ виправити зброю було неможливо.

ѕ≥сл¤ цього залишалос¤ т≥льки спробувати б≥гти.  ≥ш використовував буквально вс≥ можлив≥ маневри, поступово наближаючись до земл≥, але його супротивник теж був майстром, ≥ цей "танець ≥з смертю" не м≥г продовжуватис¤ в≥чно. Ќа дес¤т≥й хвилин≥, коли два винищувач≥ верт≥лис¤ вже всього в сотн≥ метрах в≥д г≥рських схил≥в, по фюзел¤жу "јльбатроса" вдарила черга. ѕ≥лот був поранений в жив≥т ≥, виход¤чи з п≥д удару, перев≥в л≥так в п≥к≥руванн¤. …ого супротивник, порахувавши, що справа зроблена, в≥дправивс¤ геть.
     ѕроте в≥н помиливс¤: внизу ви¤вилас¤ ущелина, глибини ¤коњ вистачило дл¤ виводу, та  ≥ш, обливаючись кров'ю та страждаючи в≥д сильного болю, зум≥в дот¤гнути до аеродрому, знепритомн≥вши в≥дразу п≥сл¤ приземленн¤.

як т≥льки стало в≥домо про обставини пораненн¤  ≥ша, то лаври його переможц¤ отримав ≥тал≥йський ас “ененте (старший лейтенант) —ильв≥о —ькарон≥ (Silvio Scaroni). ѕроте при найближчому розгл¤д≥ ви¤вл¤Їтьс¤, що у списку тридц¤ти двох перемог —ькарон≥ (включаючи шести незарахованих) така перемога в≥дсутн¤.
     ≤ншим кандидатом був англ≥йський ас з 45-й ескадрильњ RFC кап≥тан ћетью ‘рю (Matthew B.Frew, 23 перемоги), ¤кий в даний час визнаний переможцем  ≥ша. јле ≥ в цьому випадку не все гладко: 27 с≥чн¤ п≥сл¤ вран≥шнього бою ‘рю за¤вив про н≥мецького розв≥дника DFW C.V Drived Down, в наступному вил≥т≥ в≥н збив In Flames двох "јльбатрос≥в" D.III, один з ¤ких йому не зарахували. ƒругий б≥й, у принцип≥, може з≥йти за шуканий, але в ньому також брав участь ще один ас Ц лейтенант –≥чард ƒоус (Richard J.Dawes, 9 перемог), ¤кому записали перемогу Out Control над DFW C.V (м≥сце ≥ час сп≥впадають). ≤ншими перемогами цього дн¤ у союзник≥в були "винищувач" ≥ "ворожий л≥так", за¤влений двома льотчиками з 78-й ≥тал≥йськоњ ескадрильњ.
     ѕершу вз¤в серженте-мажор≥ (фельдфебель) √ульельмо ‘орнаджар≥ (Guglielmo Fornagiari, 6 перемог), а другу Ц кап≥тан јнтон≥о –≥ва (Antonio Riva, 7 перемог).

«г≥дно австр≥йським даним,  ≥ш в≥в б≥й над долиною ¬аль —угана, ¤ка виходить до м≥ста ¬альстань¤ (Valstagna), де отримали своњ перемоги ≥тал≥йц≥, тод≥ ¤к  онель¤но (Conegliano), де д≥¤ли англ≥йц≥, знаходитьс¤ досить далеко.
“аким чином, найв≥рог≥дн≥шим супротивником угорського аса в цьому бою були п≥лоти з 78-й ескадрильњ.

Ќезабаром п≥сл¤ того, ¤к  ≥ша в≥дправили до шпиталю, з бойового завданн¤ повернувс¤ ёл≥ус јр≥ги. ƒ≥знавшись, що трапилас¤ з його другом, в≥н кинувс¤ у шпиталь.
     ¬и¤вилос¤, що пораненому нав≥ть не зробили перев'¤зку, ≥ в≥н заливавс¤ кров'ю, тод≥ ¤к х≥рург шпитталю насолоджувавс¤ об≥дом ("јдже це нав≥ть не оф≥цер..."). ѕоложенн¤ виправило т≥льки рукоприкладство оскажен≥лого такою в≥дпов≥ддю јр≥ги.
     "јргументуванн¤" ви¤вилос¤ достатньо вагомим, ≥ п≥лот був негайно прооперований.

B той час ще не ≥снувало антиб≥отик≥в, ≥ пораненн¤ в жив≥т або ж серйозна порожнинна операц≥¤ означали практично в≥рну смерть.
      —аме цим можна по¤снити небажанн¤ м≥сцевого х≥рурга робити даремну роботу. “им б≥льше, ¤к в≥н справедливо пом≥тив,  ≥ш д≥йсно не був оф≥цером (в арм≥њ јвстро-”горщини оф≥цера в≥д солдата в≥дд≥л¤ла справжн¤ пр≥рва, б≥льша, н≥ж де-небудь ще. ѕроте в≥дбулос¤ чудо, ≥ п≥лот вижив, залишивши в операц≥йн≥й частину своњх нутрощ≥в. ѕ≥сл¤ такого пораненн¤ йому була пр¤ма дорога в тил, в мирний час в≥н н≥¤к не м≥г би повернутис¤ в свою частину, тим б≥льше так рано (найп≥зн≥ше в середин≥ березн¤), але йшла в≥йна ≥ н≥хто не утримував охочих повернутис¤ на фронт.

Ќасл≥дки пораненн¤ давали про себе знати, тож навесн≥ 1918 р. …озеф  ≥ш л≥таЇ не дуже часто, ≥ його ≥м'¤ вже не ф≥гуруЇ в зв≥тах про ¤к≥-небудь прим≥тн≥ бойов≥ вил≥ти.
     Ќа той час в≥н став командиром ланки, його в≥домими були цугсфюрери јлександер  аса та Ўтефан  ир'¤к (Stefan Kirjak). ¬ травн≥ 55-а ескадриль¤ була переозброЇна на л≥таки "‘ен≥кс" D.II ≥ D.IIa, причому ланка  ≥ша отримала б≥льш потужн≥ винищувач≥ модиф≥кац≥њ D.IIa.

¬ранц≥ 24 травн¤ …озеф  ≥ш пов≥в своЇ "кетте" в черговий бойовий вил≥т. …шов час, але жоден з трьох льотчик≥в на аеродром не повернувс¤. „ерез дек≥лька годин прийшло пов≥домленн¤ про пад≥нн¤ австр≥йського винищувача й загибель п≥лота, при ¤кому не було документ≥в.
      Ќа той час обидва в≥домих вже встигли подзвонити в штаб ескадрильњ ≥ пов≥домити про свою вимушену посадку, так що сумн≥в≥в не залишалос¤: кращий угорський ас вже н≥коли не повернетьс¤ на св≥й аеродром...

ўодо обставин останнього бою  ≥ша ≥снуЇ дек≥лька суперечливих верс≥й. —проби звести њх позитивного результату не дають. ™дине, що можна затверджувати ≥з впевнен≥стю Ц це те, що …озеф  ≥ш був збитий одним з льотчик≥в 66-й ескадрильњ RAF.

«г≥дно австр≥йськоњ верс≥њ, ланка "‘ен≥кс≥в" спочатку погналас¤ за групою " апрон≥", але пот≥м з'¤вилис¤ три " емела" ≥ австр≥йськ≥ льотчики перемкнулис¤ на б≥льш небезпечного супротивника.
Ќа такий випадок у …озефа був заготовлений план, зг≥дно ¤кому в≥н ≥  ир'¤к почали йти ≥з зниженн¤м, ≥м≥туючи втечу, а  аса, мав добру п≥лотажну п≥дготовку, в≥дстав в≥д них. јнгл≥йц≥, "заковтнувши приманку", кинулис¤ в атаку, п≥дставивши своњ хвости п≥д удар пари  ≥ша. Ѕританц¤м довелос¤ б туго, але раптом зв≥дкись з'¤вилис¤ ще дек≥лька " емелов", ¤к≥ зламали вс≥ плани.

якщо врахувати, що англ≥йський винищувач в маневреному бою перевершував "‘ен≥кс" по вс≥х параметрах, за вин¤тком м≥цност≥ ≥ зд≥бност≥ до п≥к≥руванн¤, то при чисельн≥й переваз≥ з боку супротивника австр≥¤ки опинилис¤ в критичн≥й ситуац≥њ. Ўтефан  ир'¤к, не мав такого досв≥ду, ¤к його колеги, в≥д≥рвавс¤ в≥д свого ведучого ≥ був в≥дразу збитий (точн≥ше Ц п≥дбитий ≥ п≥шов на посадку).  ≥ш зум≥в зайти в хв≥ст одному з ворог≥в, але ≥ сам став м≥шенню.  аса спробував прийти на допомогу своЇму командиру ≥ "зн¤ти" британц¤ з його хвоста, але у третього англ≥йц¤ ≥з цього приводу "була власна думка". ¬инищувач≥ практично одночасно в≥дкрили вогонь.
      —ильн≥ше за все д≥сталос¤  ≥шу, ≥ його зелений "‘ен≥кс" зваливс¤ на схил горба.

јнгл≥йц≥ т≥ ж под≥њ описують трохи ≥накше.
Ѕлизько половини одинадц¤того ранку 24 травн¤ тр≥йка " емелов" 66-њ ескадрильњ на чол≥ з одним з кращих британських винищувач≥в ѕершоњ —в≥товоњ в≥йни кап≥таном ”њль¤мом Ѕаркером (William G.Barker, 50 перемог) зустр≥ла таку ж за чисельн≥стю групу австр≥йських винищувач≥в. Ѕаркер атакував замикаючого, ≥ п≥сл¤ короткоњ черги ворожий л≥так з≥рвавс¤ в штопор (але збитий не був).
ѕот≥м ”њль¤м спостер≥гав за тим, ¤к п≥сл¤ атаки лейтенанта ƒжеральда Ѕеркса (Gerald ј.Birks, 12 перемог) у "Ѕерга" руйнувалис¤ крила (ћожливо, маЇтьс¤ на уваз≥ той л≥так, ¤кий перед цим обстр≥л¤в Ѕаркер.
      ¬ даний час вважаЇтьс¤ загальновизнаним, що "Ѕерг" насправд≥ був "‘ен≥ксом"  ≥ша, але на¤вн≥ матер≥али не дають н≥¤ких п≥дстав дл¤ под≥бноњ впевненост≥). ¬ цей час кап≥тан пом≥тив, що на його в≥домих, ¤к≥ ведуть б≥й з двома австр≥йц¤ми, що залишилис¤ , п≥к≥руЇ тр≥йка "јльбатрос≥в". ƒо нещаст¤ дл¤ себе, новоприбул≥ не пом≥тили Ѕаркера, ≥ в≥н спок≥йно зробив 40 постр≥л≥в по "череву" одного з "јльбатрос≥в", ¤кий п≥сл¤ цього вр≥завс¤ в землю, вибухнувши при пад≥нн≥. ƒва ≥нш≥ австр≥йц≥ вийшли з бою (—уд¤чи з усього, оск≥льки в рапорт≥ про них б≥льше не згадуЇтьс¤). Ќа той час лейтенант √ордон ≈ппс (Gordon F.M.Apps, 10 перемог) вже в≥дпрацював з≥ "своњм супротивником", та разом з Ѕерксом ган¤вс¤ за останн≥м ворожим апаратом, що залишивс¤.
     јвстр≥йський п≥лот ви¤вивс¤ справжн≥м майстром, в≥н "верт≥вс¤" так, що обидва англ≥йц≥ н≥¤к не могли п≥ймати його в приц≥л, ≥ лише втручанн¤ Ѕаркера дозволило поставити ф≥нальну крапку: "јльбатрос" в пр¤мовисному п≥к≥руванн≥ впав пор¤д з уламками першого збитого "Ѕерга".

¬с≥ 4 британськ≥ перемоги цього бою проходили по категор≥њ Destroyed, а значить п≥лоти "бачили" пад≥нн¤ вс≥х своњх жертв. Ќасправд≥, ¤к було вказане вище, збитий т≥льки  ≥ш, а два його в≥домих вчинили вимушен≥ посадки. јвстр≥йц≥ ж з свого боку чесно визнали в≥дсутн≥сть ¤ких-небудь усп≥х≥в, хоча п≥сл¤ в≥йни јлександер  аса затверджував, що в≥н та  ≥ш збили по " емелу", пад≥нн¤ ¤ких н≥бито п≥дтвердили наземн≥ в≥йська. јле насправд≥ н≥чого не було: н≥ самого пад≥нн¤, н≥ зарахованих перемог, не в≥домо нав≥ть про ¤к≥-небудь за¤вки на перемоги.

«в≥стка про загибель четвертого по результативност≥ льотчика-винищувача (ћаЇтьс¤ на уваз≥ на травень 1918 г; за п≥дсумками в≥йни  ≥ш став асом No. 5) стала важким ударом дл¤ австр≥йськоњ ав≥ац≥њ, тим паче, що тижнем ран≥ше загинув лейтенант ‘ранц √резер (Franz Graser), що мав на рахунку 18 перемог. ќсобливо сильно постраждала 55-а ескадриль¤, що позбавилас¤ вже другого "майстра".
ѕершим був јр≥ги, переведений на ≥нший фронт в≥дразу ж п≥сл¤ того, ¤к стало в≥домо про його напад на оф≥цера медичноњ служби. ¬се це стало початком к≥нц¤ дл¤ ескадрильњ, ¤ка була розформована п≥сл¤ напружених боњв липн¤ 1918 р.

јле це трапилос¤ п≥зн≥ше, а зараз дл¤ того, щоб пошанувати пам'¤ть загиблого п≥лота, в ѕергин≥ прил≥тали й прињжджали представники практично вс≥х ав≥ац≥йних частин, що знаходилис¤ в межах дос¤жност≥. ѕро дату похованн¤ стало в≥домо ≥ по ≥ншу сторону фронту.
—оюзники також визнали своњм боргом в≥ддати дань пошани полеглому супротивнику. ќпис цього еп≥зоду винесений в початок статт≥, правда, Ї ще верс≥¤, що в≥нок був скинений з одиночного "Ѕр≥стол¤", що пройшов високо над аеродромом. ќбидва описи засновано на св≥доцтвах очевидц≥в, ¤ке з них в≥рно Ц не ¤сно, але друге можна спробувати перев≥рити за англ≥йськими джерелами. Ћ≥таки "Ѕр≥столь F2B ‘айтер" на ≥тал≥йському фронт≥ були т≥льки у флайте "Z" 34-њ ескадрильњ RAF. ѕроте н≥ в одн≥й робот≥, присв¤чен≥й "Ѕр≥сф≥ту" або ≥стор≥њ 141-њ ескадрильњ (нею згодом став флайт "Z") немаЇ згадки про под≥бний еп≥зод.

¬аговит≥сть заслуг …озефа  ≥ша визнало ≥ власне командуванн¤: кайзер "задн≥м числом" п≥дписав наказ про привласненн¤ п≥лоту званн¤ "лейтенант резерву", що з'¤вилос¤ безпрецедентним випадком дл¤ австр≥йськоњ арм≥њ з кастовою замкнут≥стю њњ оф≥церського корпусу. ÷е стало можливим, мабуть, т≥льки тому що це званн¤ привласнили посмертно.

ћатер≥ал з - http://ah.milua.org/

Ќј √ќЋќ¬Ќ”


Хостинг от uCoz