як б≥льш≥сть Ївропейц≥в у¤вл¤Ї Ївре¤ ? - чорн¤ва людина у чорному пальт≥ ≥ в чорному капелюс≥, пейси, талмуд в руках ?
«агальною мовою сп≥лкуванн¤ ашкеназ≥в на прот¤з≥ ’≤’ - поч.’’ ст. був ≥д≥ш - сх≥дний д≥алект середньон≥мецькоњ мови ≥з сильним прим≥сом ≥вритських, тюрських, слов'¤нських й ≥нших сл≥в. ≤стор≥¤ австр≥йських Їврењв
ѕро перебуванн¤ Їврењв в јвстр≥њ вперше згадуЇтьс¤ в документах, що в≥днос¤тьс¤ до 10 ст.
¬ перш≥й половин≥ 13 ст. Їврейськ≥ громади утворилис¤ також у ремс≥, ¬≥нер-Ќейштадт≥, √уллен≥, остернейбурз≥. ” 13 ст. јвстр≥¤ стала центром Їврейськоњ ученост≥ дл¤ Ќ≥меччини ≥ зах≥дних слов'¤нських земель. ¬ цей час у ¬≥дн≥ жили дек≥лька в≥домих авторитет≥в равин≥в: ≤цхак бен ћоше, јв≥гдор бен ≈л≥¤гу га- оген, ћоше бен ’асдай.
Ќ≥мецький ≥мператор ‘ридр≥х II Ўтауфен, що в≥в в≥йну з австр≥йським герцогом, дл¤ завоюванн¤ прихильност≥ мешканц≥в ¬≥дн¤ об≥ц¤в њм у 1237 р., що в≥дтепер жоден Їврей не пос≥датиме державних посад. ” 1238 р. ц≥сар оголосив в≥денських Їврењв Ђкоммеркнехтамиї, тобто слугами ц≥сарськоњ скарбниц≥ (servi camerae nostrae), що зобов'¤зало Їврењв сплачувати за заступництво, охорону житт¤ ≥ майна особлив≥ податки.
ѕ≥сл¤ того, ¤к австр≥йський герцог ‘ридр≥х II в≥дновив владу над ¬≥днем, в≥н п≥дтвердив ц≥сарську заборону Ївре¤м пос≥дати державн≥ посади ≥ видав спец≥альну грамоту, де були перерахован≥ основн≥ закони дл¤ Їврењв јвстр≥њ.
атолицька церква у 13 ст. р≥зко посилила антиЇврейську пол≥тику. —пец≥альний посланець папи римського лимента IV пров≥в в травн≥ 1267 р. собор церковний у ¬≥дн≥, що прийн¤в р¤д антиЇврейських р≥шень.
” друг≥й половин≥ 13 ст. виросла ем≥грац≥¤ Їврењв з Ќ≥меччини. јле в ц≥лому з к≥нц¤ 13 ст., п≥сл¤ приходу до влади в јвстр≥њ династ≥њ √абсбург≥в, положенн¤ Їврењв стало пог≥ршуватис¤. јнтиЇврейськ≥ настроњ, що панували в Ќ≥меччин≥, розповсюдилис¤ ≥ в јвстр≥њ. ѕочаст≥шали кривав≥ наклепи, звинуваченн¤ в оскверненн≥. ” 1306 р. Їврењ орнейбурга були вигнан≥ з м≥ста за звинуваченн¤м в оскверненн≥ гост≥њ.
‘ридр≥х расивий (1308Ц30) поступивс¤ правом на вс≥ податки, ¤к≥ платили Їврењ, зальцбурзькому арх≥Їпископов≥. ѕри ньому Ївре¤м було заборонено займатис¤ виготовленн¤м ≥ продажем од¤гу. ¬≥н анулював борги австр≥йських двор¤н Ївре¤м.
ѕ≥д час еп≥дем≥њ Ђчорноњ смерт≥ї 1348Ц49 рр. Їврењ, звинувачен≥ в отруЇнн≥ колод¤з≥в, були знищен≥ у ремс≥, Ўтейн≥, ћаутерн≥≥ та ≥нших м≥стах јвстр≥њ. јльбрехт II намагавс¤ придушити антиЇврейське безладд¤. Ќа м≥ста, де в≥дбувалос¤ побитт¤ Їврењв, було накладено великий штраф. “рьох ватажк≥в погромник≥в було страчено. ѕри –удольф≥ IV (1358Ц65) Їврењ, що вињжджали з јвстр≥њ, втрачали право на отриманн¤ грошей за борговими зобов'¤занн¤ми. ѕри наступниках –удольфа јльбрехт≥ III ≥ Ћеопольд≥ (1365Ц95) ц¤ ухвала була посилена, Їврейськ≥ громади мали в≥дшкодовувати герцогу ф≥нансов≥ втрати, ¤к≥ в≥н н≥с при в≥д'њзд≥ Їврењв.
” 1406 р. п≥сл¤ пожеж≥ (можливо, п≥дпалу) ¬≥денськоњ синагоги жител≥ м≥ста розгромили Їврейський квартал. јктивно пересл≥дував Їврењв јльбрехт V (1404Ц39).
¬ 1457 р. австр≥йськ≥ земл≥ перейшли у волод≥нн¤ герцога ‘ридр≥ха III (≥мператор Ќ≥меччини у 1440Ц93 рр.). …ому вдалос¤ добитис¤ в≥д папи ћиколи V виданн¤ булли, що дозвол¤ла Ївре¤м жити в його спадкових волод≥нн¤х, у тому числ≥ в аринт≥њ, Ўтир≥њ, “≥рол≥. ѕроте стани вимагали в≥д ≥мператора п≥дтвердженн¤ заборони на мешканн¤ Їврењв в јвстр≥њ. ¬орож≥ в≥дчутт¤ до Їврењв п≥д≥гр≥валис¤ католицьким дух≥вництвом. јле Їврењ продовжували селитис¤ в земл¤х, зв≥дки вони були ран≥ше вигнан≥. ≤мператору вдалос¤ добитис¤ в≥д папи ѕавла II виданн¤ у 1469 р. булли, в ¤к≥й оголошувалос¤, що Їврењ мають право вимагати справедливого суду. ÷≥сар ћаксим≥л≥ан I (1493Ц1519) проводив суперечливий курс по в≥дношенню до Їврењв. √острий брак грошей, особливо п≥д час воЇн з ‘ранц≥Їю нак≥нц≥ 15 ст. Ц початку 16 ст., в≥н протегував Ївре¤м, ¤к≥ були над≥йним джерелом доход≥в. јле коли у 1496 р. стани аринт≥њ та Ўтир≥њ виразили згоду регул¤рно платити ц≥сарю ту суму, ¤ку в≥н збирав з Їврењв, ћаксим≥л≥ан перестав чинити оп≥р њх вигнанню. ѕроте в Ќижн≥й јвстр≥њ неодноразово в≥дновлюван≥ проханн¤ представник≥в стан≥в про вигнанн¤ Їврењв н≥коли повн≥стю не були задоволен≥. ћаксим≥л≥ан дозвол¤в Ївре¤м жити в прикордонних м≥стах. ÷≥сар арл V продовжував пол≥тику своњх попередник≥в ≥ протегував Ївре¤м. ” 1520 р. в≥н оголосив, що Їврењ не можуть бути вигнан≥ без згоди ц≥сар¤ з тих м≥ст, де њм було дозволено селитис¤ ран≥ше. ‘ердинанд I (1521Ц64), ¤кому у 1522 р. арл V поступивс¤ австр≥йськими земл¤ми, п≥дтвердив право Їврењв жити в тих населених пунктах, де њм було дозволено жити ран≥ше. ƒе¤к≥ в≥денськ≥ Їврењ користувалис¤ особливими прив≥ле¤ми: л≥кар Ћазарус; ¤кийсь ћойсей, що чеканив монету; ћ. Ќиршель (помер у 1674 р.), агент ‘ердинанда, що займавс¤ крупними ф≥нансовими операц≥¤ми. ѕоложенн¤ Їврењв зм≥нилос¤ за доби австро-турецьких воЇн 1540Ц47, 1551Ц62, 1566Ц68, 1592Ц1606 рр. ÷ерковн≥ кола звинувачували Їврењв в сп≥вчутт≥ “уреччини. ” 1549 р. був п≥дписаний наказ про вигнанн¤ Їврењв з јвстр≥њ. јле цей наказ не був виконаний повн≥стю ≥ частина Їврейського населенн¤ залишилас¤. ¬ обстановц≥ безперервних воЇн з “уреччиною, контрреформац≥њ положенн¤ Їврењв јвстр≥њ пог≥ршилос¤. ѕри ћаксим≥л≥ан≥ II (1546Ц76) був виданий наказ про вигнанн¤ Їврењв Ќижньоњ јвстр≥њ (1572), але в≥н також не був приведений у виконанн¤ не дивл¤чись на клопотанн¤ стан≥в. ™врењв змусили носити розр≥знювальний знак, введений в јвстр≥њ у 1550 р.
«а –удольфа II (1576Ц1612) чисельн≥сть Їврейського населенн¤ ¬≥дн¤ зросла. «б≥льшилос¤ число придворних Їврењв. ™вре¤м дозволили збудувати синагогу. ‘ердинанд II (1619Ц37) знаходивс¤ п≥д сильним впливом Їзуњт≥в, але “ридц¤тир≥чна в≥йна (1618Ц48) вимагала все нових грошових кошт≥в, тому в своњй пол≥тиц≥ в≥н був змушений дотримуватись ≥нтерес≥в в≥денськоњ Їврейськоњ громади, серед член≥в ¤коњ було дек≥лька багатих ф≥нансист≥в.
¬ результат≥ Їврейських погром≥в п≥д час повстанн¤ Ѕ.’мельницького багато Їврењв вт≥кло до јвстр≥њ. ™врейське населенн¤ потерпало страшн≥ б≥ди п≥д час “ридц¤тир≥чноњ в≥йни в результат≥ грабеж≥в ≥ вбивств, ¤к≥ скоювали солдати протиборчих стор≥н. ”р¤д обкладав Їврењв численними податками, викачуючи грош≥ дл¤ продовженн¤ в≥йни.
¬игнанн¤ Їврењв негативно позначилос¤ на економ≥ц≥ јвстр≥њ. ¬≥денський мун≥ципал≥тет ви¤вивс¤ неспроможним платити в казну т≥ податки, ¤к≥ ран≥ше платили Їврењ. ÷≥сар був змушений дозволити висланим Ївре¤м оселитис¤ в Ѕогем≥њ ≥ ћорав≥њ, а у 1673 р. дозволив в≥дв≥дувати ¤рмарки у Ќижн≥й јвстр≥њ. ™врењ, що жили в јвстр≥њ, не мали права будувати синагоги. “ак, у Ѕрюнн≥ в 1706 р. ¤кийсь —. ƒейч проводив богослуж≥нн¤ в готел≥, поки йому не заборонили робити це п≥д загрозою штрафу в 100 рейхсталлер≥в. ѕот≥м ƒейч отримав дозв≥л читати молитви без використовуванн¤ —ефер-тора, оск≥льки Ђце вже пахне синагогоюї. ™вре¤м јвстр≥њ, особливо багатим Ївре¤м ¬≥дн¤, доводилос¤ весь час вносити в казну колосальн≥ суми. арл VI (1711Ц40) зажадав в≥д Їврењв ¬≥дн¤ 148 тис. флорин≥в на покритт¤ витрат по коронац≥њ. ¬ 1717 р. вони повинн≥ були надати ц≥сарю позику у 1 млн. 237 тис. флорин≥в; 500 тис. флорин≥в вн≥с «. ¬ертгеймер. ¬лада ≥мпер≥њ продовжувала в≥дноситис¤ до Їврењв ¤к до групи населенн¤, що представл¤Ї небезпеку дл¤ сусп≥льства. ƒл¤ обмеженн¤ Їврейського населенн¤ у 1727 р. був виданий ц≥сарський наказ, зг≥дно ¤кого т≥льки старший син в Їврейськ≥й родини мав право одружуватис¤. «акон формально ≥снував до 1848 р. «а ѕожеревацьким миром, що завершив австро-турецьку в≥йну 1716Ц18 рр., Ївре¤м Ч турецьким п≥дданим дозвол¤лос¤ в≥льно жити ≥ торгувати в јвстр≥њ, њх положенн¤ було набагато краще, н≥ж положенн¤ Їврењв Ч австр≥йських п≥дданих. ” 1736 р. барон ƒ≥Їго ƒТјг≥л¤р (1699Ц1759) очолив громаду турецьких Їврењв у ¬≥дн≥.
≤мператриц¤ ћар≥¤ “ерез≥¤ (1740Ц80), фанатична католичка, в≥др≥зн¤лас¤ антиЇврейськими погл¤дами, але в той же час була зац≥кавлена в розвитку економ≥ки ≥ заохочувала багатих Їврейських п≥дприЇмц≥в. ” спец≥альному декрет≥ в≥д 1749 р. Їврењ заохочувалис¤ до створенн¤ мануфактури. ” ¬≥дн≥ у той час жила група дуже спроможних Їврењв, що з≥грали велику роль в економ≥ц≥ јвстр≥њ ≥ пов'¤заних з австр≥йськими власт¤ми. —еред них родина ќппенгеймер, родини јрнстейн, јушп≥ц, ≈ськелес, ен≥гсберг, ¬ецлар. ¬ результат≥ першого розд≥лу ѕольщ≥ до јвстр≥њ в≥д≥йшла √аличина, що привело до р≥зкого зб≥льшенн¤ Їврейського населенн¤ в крањн≥.
ќдин з видатних представник≥в про≥нформованого абсолютизму …осип II в своњй пол≥тиц≥ при р≥шенн≥ Їврейського питанн¤ сл≥дував в≥двернутий трактуемой теор≥њ Ђкорист≥ державиї, насадженню св≥тськоњ осв≥ти, св≥тськоњ терпимост≥, а також мет≥ ослабленн¤ могутност≥ католицькоњ церкви. ¬≥н почав зд≥йснювати свою пол≥тику п≥сл¤ смерт≥ матер≥ в 1780 р., коли став одноос≥бним правителем. ¬ жовтн≥ 1781 р. було скасовано вс≥ закони про нос≥нн¤ Ївре¤ми ≥мпер≥њ розр≥знювального знака. ќск≥льки ≥мператор прагнув привернути Їврењв до продуктивноњ прац≥ ≥ в≥двернути в≥д торг≥вл≥, ¤ку в≥н вважав Ђшк≥дливоюї, …осип II в 1781 р. дозволив Ївре¤м орендувати землю, обробл¤ти њњ ≥ займатис¤ будь-¤ким ремеслом. јле обмеженн¤ дл¤ Їврењв на право проживанн¤ у ¬≥дн≥ ≥ Ќижн≥й јвстр≥њ були збережен≥. ¬ 1787 р. був виданий наказ, що приписував Ївре¤м брати певн≥ пр≥звища, у 1788 р. Ч указ, що вводив в≥йськову повинн≥сть. ™врейська громадська автоном≥¤ була л≥кв≥дована у 1784 р. –авини були позбавлен≥ права судити ≥ накладати херем. ƒл¤ того, щоб змусити Їврењв в≥дв≥дувати н≥мецьк≥ школи, тих людей що не зак≥нчили школу були позбавл¤ли права одружуватис¤ до 25 рок≥в. ѕрагнучи Ђвиправитиї Їврењв ≥ вважаючи, що вони займаютьс¤ промислами, шк≥дливими дл¤ решти населенн¤, укази …осипа заборон¤ли Ївре¤м брати в≥дкуп, тримати шинки. Ѕагат≥ Їврењ ¬≥дн¤, ¬ерхньоњ та Ќижньоњ јвстр≥њ ≥з рад≥стю зустр≥ли едикти …осипа, але багато рел≥г≥йних людей вважали ц≥ новини важкою б≥дою. Ќакази …осипа особливо важко вплинули на становище Їврейського населенн¤ √аличини, прихильного традиц≥њ ≥ звичним Їврейським зан¤тт¤м. ѕ≥сл¤ смерт≥ …осипа II клерикально-реакц≥йн≥ кола неодноразово робили спроби добитис¤ скасуванн¤ б≥льшост≥ пункт≥в Ђ≈дикту про терпим≥стьї та ≥нших закон≥в, що зр≥внювали Їврењв у правах з рештою населенн¤. “ак, австр≥йськ≥ Їпископи подали петиц≥ю ц≥сарю Ћеопольду II (1790Ц92), вимагаючи ц≥лковитого скасуванн¤ Їврейського законодавства …осипа II. јле ц≥сар в≥дмовивс¤ що-небудь м≥н¤ти в положенн≥ Їврењв. ѕевн≥ кроки в цьому напр¤м≥ зробив ‘ранц I (1792Ц1835). ™вре¤м б≥льш не дозвол¤лос¤ орендувати землю, виключенн¤ було зроблено т≥льки дл¤ шл¤хетських земель (1793), але спадкове орендуванн¤ було заборонено. Ќакази 1816 р. та 1827 р. п≥дтверджували, що Їврењ-кредитори можуть п≥сл¤ зак≥нченн¤ домовленого терм≥ну накладати арешт на закладену у них нерухом≥сть, але не мають права ан≥ волод≥ти, ан≥ управл¤ти нею. Ќакази 1804 р. та 1814 р. заборон¤ли Ївре¤м торгувати сел≥трою та зб≥жж¤м. ™вре¤м було заборонено в≥дкривати москательн≥ крамниц≥. «розум≥ло, що ц≥ закони вступили в суперечн≥сть з Ђ≈диктом про терпим≥стьї. ¬ 1803 р. на територ≥њ самоњ јвстр≥њ мешкало 332 Їврейськ≥ родини, а в межах вс≥Їњ ≥мпер≥њ Ч 87 тис. Їврењв. ÷≥сар особисто ретельно стежив, щоб к≥льк≥сть Їврењв, що мали право проживанн¤ у ¬≥дн≥, у жодному випадку не зб≥льшувалас¤. “ак, в≥н з обуренн¤м писав про те, що Їврењ купують будинки на ≥мена христи¤н, ≥ закликав припинити це Ђнеподобствої. ¬ 1802 р. був випущений декрет, що св≥дчив, що в≥дтепер н≥хто не може н≥ отримати статус Ђтерпимогої у ¬≥дн≥, н≥ жити в м≥ст≥, але п≥зн≥ше декрет був зм≥нений, щоб дозволити дек≥льком спроможним Ївре¤м оселитис¤ в австр≥йськ≥й столиц≥. –еакц≥йний ур¤д нав≥ть п≥дтвердив р¤д середньов≥чних закон≥в про Їврењв. “ак, неодноразово в законодавчому пор¤дку п≥дтверджувалос¤ прийн¤те на ¬≥денському собор≥ 1267 р. ухвала, що Їврењ не можуть тримати христи¤нську прислугу. ¬ 1806 р. ≥ 1823 р. був виданий наказ, що заборон¤в христи¤нам танцювати на ѕур≥м в будинках Їврењв. ‘ранц I побоювавс¤, що Їврењ не ло¤льн≥ австр≥йським власт¤м. оли в ѕариж≥ у червн≥ 1806 р. за наказом Ќаполеона I в≥дкривс¤ зб≥р Їврейських нотабл≥в, австр≥йськ≥й пол≥ц≥њ було наказано ретельно стежити за листуванн¤м, ¤ке ведуть Їврењ, щоб з'¤сувати, чи не замишл¤ють вони ¤к≥-небудь д≥њ, ворож≥ јвстр≥њ. јле пол≥ц≥¤ швидко встановила, що Їврењ абсолютно байдуж≥ ¤к до збору Їврейських нотабл≥в, так ≥ до незабаром створеному —инедр≥ону французькому.
«а ‘ранца I продовжувалис¤ зусилл¤ австр≥йських властей по в≥дкриттю Їврейських шк≥л з викладанн¤м на н≥мецьк≥й мов≥, по залученню Їврењв в училища та ун≥верситети. –. √омберг (1749Ц1841), призначений у 1784 р. ≥нспектором Їврейських училищ в √аличин≥, з≥ткнувшись з оп≥ром зд≥йсненню шк≥льноњ реформи з боку Їврейських рел≥г≥йних к≥л, вимагав в≥д властей закритт¤ Їш≥в та хедер≥в.
–≥зко зросла к≥льк≥сть Їврењв, що грали пров≥дну роль в розвитку промисловост≥, торг≥вл≥, банк≥вськоњ справи, транспорту. “ак, дл¤ розвитку текстильноњ промисловост≥ багато зробили Ћ. јусп≥тц (1772Ц1853), ћ. Ћ. Ѕ≥Їдерман (1769Ц1843); першу зал≥зницю в јвстр≥њ побудував барон Ў. ћ. –отшильд. ћ. Ћ. Ѕ≥Їдерман, –отшильд≥, јрнштайн-≈ськелес≥, ен≥гсбартери створили австр≥йськ≥ банки. Ѕагато австр≥йських Їврењв усп≥шно виступили на терен≥ н≥мецькоњ л≥тератури, поез≥њ, журнал≥стики: серед них ј. ‘ранкл (1810Ц94), ћ. —аф≥р (1795Ц1858), ћ. √артман (1821Ц72), Ћ. омперт (1822Ц66).
ќф≥ц≥йно Їврейськоњ громади у ¬≥дн≥ не ≥снувало. “≥льки у 1811 р. був даний дозв≥л в≥дкрити молитовний будинок, у 1812 р. було в≥дкрито рел≥г≥йне училище. ¬ 1820 р. та 1826 р. були видан≥ закони, зг≥дно ¤ким громади јвстр≥њ могли приймати на посаду равина т≥льки ос≥б, що прослуховували в ун≥верситет≥ курс ф≥лософських наук. ¬ 1829 р. в ѕадуњ, що входила тод≥ до складу јвстр≥йськоњ ≥мпер≥њ, був в≥дкритий ≥нститут дл¤ п≥дготовки равин≥в. яскравим виразом антиЇврейського курсу, ¤кий в јвстр≥њ посиливс¤ ≥з зак≥нченн¤м в≥йни з ‘ранц≥Їю Ќаполеона I, став наказ 1834 р. про заборону австр≥йським Ївре¤м брати ≥мена христи¤нських св¤тих. ’оча при ц≥сар≥ ‘ердинанд≥ I (1835Ц41) панував реакц≥йний курс, уособленн¤м ¤кого був канцлер јвстр≥њ кн¤зь ƒо. ћеттерн≥х, що фактично керував крањною, в житт≥ Їврењв в≥дбувалис¤ незначн≥ пол≥пшенн¤. ѕрихильник розширенн¤ прав Їврењв, що активно виступав на њх захист п≥д час ƒамаськоњ справи, в≥н через загальний реакц≥йний напр¤м своЇњ пол≥тики не м≥г зд≥йснити значн≥ перетворенн¤ в≥дносно Їврењв. ƒекретом в≥д 4 червн¤ 1841 р. Ївре¤м було дозволено волод≥ти земельною власн≥стю. ”р¤д дещо пом'¤кшив свою пол≥тику в≥дносно дозволу на брак т≥льки одному сину в Їврейськ≥й родин≥: вчител≥, равини, вчен≥, промисловц≥, банк≥ри стали одружуватис¤ без обмежень. «ростала к≥льк≥сть родин, що одержувала право проживанн¤ у ¬≥дн≥ (з 121 с≥м'њ у 1800 р. до 197 с≥мей у 1847 р.). ¬ 1847 р. була в≥дм≥нена ганебна Ђприс¤га по Їврейському обр¤дуї. –еволюц≥¤ 1848 р., в ¤к≥й Їврењ јвстр≥њ брали активну участь, привела до радикальноњ зм≥ни становища громади. ¬ опубл≥кованому 25 травн¤ проект≥ новоњ конституц≥њ була гарантована свобода в≥роспов≥данн¤ вс≥м громад¤нам јвстр≥њ. 28 жовтн¤ були в≥дм≥нен≥ вс≥ спец≥альн≥ Їврейськ≥ податки. Ќ≥¤ких обмежень в прав≥ на проживанн¤ б≥льше не ≥снувало. ™врењ отримали активне ≥ пасивне виборче право. ƒо парламенту, що почав свою роботу 22 липн¤ 1848 р. у ¬≥дн≥, було обрано п'¤ть Їврењв: ј. ‘≥шлов (1816Ц1893), депутат в≥д ¬≥дн¤, голова ком≥тету сусп≥льноњ безпеки; ≤. √ольдмарк (1818Ц?), кер≥вник революц≥йного јкадем≥чного лег≥ону, депутат в≥д ¬≥дн¤, п≥сл¤ перемоги контрреволюц≥њ в к≥нц≥ 1849 р. заочно засуджений в≥йськово-польовим судом до страти (зб≥г до —Ўј). —еред видатних революц≥йних д≥¤ч≥в були: журнал≥ст √. ™лл≥нек (1822Ц48), страчений п≥сл¤ завоюванн¤ ¬≥дн¤ контрреволюц≥йними в≥йськами за р≥шенн¤м в≥йськово-польового суду; Ћ. ј. ‘ранкль (1810Ц94), автор в≥рша Ђ”н≥верситетї, що став революц≥йним г≥мном. јле б≥льш≥сть Їврењв јвстр≥њ не сп≥вчувала крайн≥м радикальним тенденц≥¤м ≥ була налаштована пом≥рно л≥берально. Ќова конституц≥¤ 1849 р. не обмежувала прав Їврењв. –озширенн¤ њх прав викликало народн≥ хвилюванн¤ у р¤д≥ м≥ст, де не бажали, щоб Їврењ селилис¤ без жодних обмежень. «'¤вилас¤ велика к≥льк≥сть антиЇврейських памфлет≥в ≥ брошур. 1 с≥чн¤ 1852 р. ц≥сар ‘ранц …осип (1848Ц1916) видав наказ про в≥дм≥ну конституц≥њ 1849 р. ’оча було оголошено, що надана свобода в≥роспов≥данн¤ не порушуватиметьс¤, в јвстр≥њ в≥дновилис¤ антиЇврейськ≥ обмеженн¤. “ак, влада стала вимагати, щоб Їврењ просили дозволу одружитис¤, але к≥льк≥сть шлюб≥в, в ¤к≥ могли вступати члени одн≥Їњ родини, не була обмежена. Ѕуло в≥дм≥нено право Їврењв орендувати нерухом≥сть. 2 жовтн¤ 1853 р. були п≥дтверджен≥ ≥снуюч≥ до революц≥њ 1848 р. обмеженн¤: тримати христи¤нських слуг ≥ давати д≥т¤м ≥мена христи¤нських св¤тих. ¬ травн≥ 1855 р. було видано закон, зг≥дно ¤кому Їврењ не мали права бути нотар≥усами. ѕоложенн¤ Їврењв ще б≥льше пог≥ршилос¤ п≥сл¤ укладеного в травн≥ 1855 р. конкорданту м≥ж ур¤дом јвстр≥њ та римським папою, що поставив всю шк≥льну осв≥ту в ≥мпер≥њ п≥д контроль католицького дух≥вництва. ™врењв викладач≥в почали в масовому пор¤дку зв≥льн¤ти з≥ шк≥л та ун≥верситет≥в. ¬лада прагнула нав≥ть закрити Їврейським д≥т¤м доступ в загальн≥ школи, щоб зробити њх виключно католицькими. ¬ 1857 р. ур¤д заборонив орган≥зац≥ю Їврейських громад в Ќижн≥й јвстр≥њ. ¬ласт≥ низки м≥ст, посилаючись на старовинн≥ прив≥лењ, стали вимагати виселенн¤ Їврейських с≥мей. ¬ червн≥ 1859 р. було оголошено, що шлюби, укладен≥ без особливого дозволу влади, Ї нед≥йсними.
ѕроте 29 листопада 1857 р. ц≥ обмеженн¤ були в≥дм≥нен≥. ”р¤д дав об≥ц¤нку видати л≥беральн≥ закони, що регулювали положенн¤ Їврењв. 18 грудн¤ 1860 р. Ївре¤м р¤ду австр≥йських областей було надано право орендувати нерухомость. Ќова конституц≥¤ јвстро-угорськоњ монарх≥њ 1867 р. в≥дм≥нила вс≥ правов≥ обмеженн¤ дл¤ рел≥г≥йних меншин. Ќа к≥нц≥ 19 ст. Ц на початку 20 ст. Їврењв јвстр≥њ взагал≥, а Їврењв ¬≥дн¤ особливо, в≥др≥зн¤в високий осв≥тн≥й р≥вень. “ак, в 1874Ц75 рр. у ¬≥дн≥ число Їврењв що навчалис¤ в початкових учбових закладах складало 9% в≥д загального числа учн≥в, а в середн≥х Ч 25%. ” 1901 р. Їврењ складали в середн≥х комерц≥йних школах ¬≥дн¤ 42,9% в≥д ус≥х учн≥в, в ж≥ночих г≥мназ≥¤х Ч 46,3%, у ¬≥денському ун≥верситет≥ Ч 23,6% в≥д числа вс≥х студент≥в; в “ехн≥чному ≥нститут≥ Ч 26,9%.
—еред австр≥йських Їврењв на к≥нц≥ 19 ст. Ц на початку 20 ст. було велике число л≥кар≥в, ≥нженер≥в, журнал≥ст≥в, адвокат≥в, державних та в≥йськових службовц≥в. “ак, зг≥дно з переписом у грудн≥ 1900 р., на тис¤чу ос≥б представник≥в в≥льних профес≥й або тих хто перебував на державн≥й служб≥ доводилос¤ 892 христи¤н та 70 Їврењв, з тис¤ч≥ христи¤н цими видами д≥¤льност≥ займалис¤ 106 ос≥б, а з тис¤ч≥ Їврењв Ч 162 особи (це дан≥ по вс≥й ≥мпер≥њ, але потр≥бно враховувати, що в √аличин≥, де у 1900 р. проживало 2/3 всього Їврейського населенн¤ крањни, в≥дсоток Їврењв, зайн¤тих на державн≥й служб≥, та ос≥б в≥льних профес≥й був незначним).
¬ 1870Ц90 рр. б≥льш≥сть Їврењв јвстр≥њ п≥дтримувала н≥мецьку л≥беральну парт≥ю. ™врењ були в числ≥ депутат≥в рейхсрату в≥д ц≥Їњ парт≥њ. ѕ≥сл¤ економ≥чноњ кризи, що вибухнула у 1873 р., в јвстро-”горщин≥ почалос¤ зростанн¤ антисем≥тизму. ѕочали виходити антисем≥тськ≥ виданн¤. олосальною попул¤рн≥стю користувалас¤ книга професора –ол≥нга Ђ™врей за “алмудомї, повна зл≥сних антиЇврейських нападок. ” 1877 р. в≥дбувс¤ 1-й в≥денський католицький конгрес, на ¤кому була створена ’ристи¤нсько-соц≥альна парт≥¤, що за¤вила, що головною њњ метою Ї Ђборотьба проти Їврейськоњ буржуаз≥њ, проти Їврейського кап≥талуї. ¬ антисем≥тському рус≥ брали участь представники р≥зних прошарк≥в сусп≥льства: аристократи, що ненавид≥ли кап≥тал≥зм ≥ л≥беральн≥ пор¤дки јвстро-”горщини (њх представник кн¤зь ј. Ћ≥хтенштейн став одним з л≥дер≥в новоњ парт≥њ); др≥бн≥ п≥дприЇмц≥, рем≥сники, крамар≥, нал¤кан≥ насл≥дками кризи ≥ конкуренц≥Їю Їврейськоњ буржуаз≥њ (њх очолив адвокат .Ћюегер). ¬ 1880 р. у ¬≥дн≥ в≥дбулос¤ антисем≥тський з'њзд, ¤кий виступив проти Ђкоробейник≥в та жид≥вї ≥ на ¤кому було засновано так зване “овариство захисту рем≥сник≥в. јнтисем≥ти в јвстр≥њ стали висувати проти Їврењв кривав≥ наклепи. «винуваченн¤ в ритуальному вбивств≥ в 1882 р. було висунуто проти Їврењв угорського м≥ста “≥саеслар, ≥ хоча суд у 1883 р. повн≥стю виправдав Їврењв, звинувачених по ц≥й справ≥, –ол≥нг з приводу процесу опубл≥кував брошуру Ђћо¤ полем≥ка та людоњдство раввинизмуї, в ¤к≥й на п≥дстав≥ перекручених цитат, з Їврейських джерел доводив правдив≥сть звинуваченн¤ Їврењв у вбивств≥ з ритуальною метою ≥ запевн¤в, що може п≥дтвердити ≥стинн≥сть своњх писань п≥д прис¤гою. –¤д Їврейських д≥¤ч≥в, у тому числ≥ доктор ≤. «. Ѕл≥х (1850Ц1923), равин у в≥денському передм≥ст≥ ‘лор≥сдорф, виступив з р≥зкими нападками проти автора брошури, звинувативши його не т≥льки в абсолютному незнанн≥ Ѕ≥бл≥њ ≥ “алмуда, але ≥ лжесв≥дченн≥. “ак≥ р≥зк≥ нападки примусили –ол≥нга звернутис¤ до суду ≥з звинуваченн¤м в наклеп≥. ѕочавс¤ процес, але –ол≥нг, що л¤кавс¤ програшу, в≥дкликав скаргу.
ѕроте цей усп≥х не зм≥г зупинити переможного ходу антисем≥тизму в јвстр≥њ. ¬ 1884 р. в≥дправка в≥д ≥мен≥ в≥денського мун≥ципал≥тету в≥тальноњ телеграми ћ. ћонтеф≥оре у зв'¤зку з його стол≥тт¤м викликала антисем≥тське безладд¤.
јнтисем≥ти почали посл≥довно вит≥сн¤ти Їврењв з орган≥в м≥ського управл≥нн¤, суду, з р≥зних сфер господарськоњ д≥¤льност≥, пов'¤заних з мун≥ципал≥тетом. “ак, у 1897 р. та у 1902Ц1907 рр. були затверджен≥ закони про роздр≥бну торг≥влю, що призвело до р≥зкого скороченн¤ дозвол≥в на зан¤тт¤ роздр≥бною торг≥влею у ¬≥дн≥.
«ростанн¤ антисем≥тизму в јвстро-”горщин≥ привело до п≥дйому нац≥онального руху серед австр≥йських Їврењв.
” 1880Ц90 рр. ¬≥день був найб≥льшим в ÷ентральн≥й та «ах≥дн≥й ™вроп≥ центром руху ’овевей ÷≥он.
Ќа 1-у —≥онистському конгрес≥ було присутньо 18 представник≥в еврейства јвстр≥њ. ƒо смерт≥ “. √ерцл¤ ¬≥день був св≥товим центром с≥онистського руху: тут знаходивс¤ малий виконавський ком≥тет —≥онистськоњ орган≥зац≥њ; з червн¤ 1897 р. виходив њњ друкарський орган Ђƒ≥ вельтї, п≥зн≥ше стали публ≥куватис¤ й ≥нш≥ пер≥одичн≥ виданн¤.
ƒес¤тки тис¤ч Їврењв воювали у склад≥ арм≥њ јвстро-”горщини на фронтах 1-њ св≥товоњ в≥йни. ѕ≥д час в≥йни 36 тис¤ч Їврейських б≥женц≥в прибули до ¬≥дн¤, р¤туючись в≥д рос≥йськоњ арм≥њ, що тимчасово зайн¤ла √аличину та Ѕуковину. ™врейськ≥ орган≥зац≥њ створили у ¬≥дн≥ центр допомоги Ївре¤м Ч б≥женц¤м в≥йни.
—ен-∆ерменський мирний догов≥р, укладений 10 вересн¤ 1919 р. м≥ж —Ўј, Ѕританською ≥мпер≥Їю, ‘ранц≥Їю, ≤тал≥Їю та япон≥Їю, з одного боку, ≥ переможеною јвстр≥Їю Ч з ≥ншою, визнавав нац≥ональних права меншин (у тому числ≥ права Їврейськоњ меншини). ¬ 1918 р. за ≥н≥ц≥ативою с≥онист≥в була створена ™врейська нац≥ональна рада та Їврейськ≥ солдатськ≥ ком≥тети, ¤к≥ мали захищати Їврењв в≥д напад≥в.
—еред австр≥йських Їврењв пол≥тичн≥ симпат≥њ д≥лилис¤ м≥ж с≥он≥стами та соц≥ал≥стами. ” 1925 р. в јвстр≥њ нал≥чувалос¤ 15 с≥он≥стських об'Їднань в пров≥нц≥¤х та 14 районних секц≥й у ¬≥дн≥. р≥м того функц≥онували —≥он≥стська орган≥зац≥¤ вищоњ школи, јсоц≥ац≥¤ сефард≥в-с≥онист≥в, в≥дд≥ленн¤ ¬сесв≥тнього спортивного товариства Ђћаккаб≥ї та ¬≤÷ќ, численн≥ халуц≥анськ≥ рухи та с≥онистськ≥ групи.
¬ 1918 р. головним равином ¬≥дн¤ став переконаний прихильник с≥он≥зму ÷. ’. ’айЇс за його ≥н≥ц≥ативою в м≥ст≥ були в≥дкрит≥ вчительська сем≥нар≥¤, що готувала викладач≥в ≥вриту, ≥ середн¤ школа з навчанн¤м на ≥врит≥. ¬ 1932 р. с≥он≥сти отримали абсолютну б≥льш≥сть голос≥в на виборах в ради Їврейських громад ¬≥дн¤ та √рацу, на чол≥ першоњ з них сто¤в в≥домий д≥¤ч с≥он≥стського руху ƒ. ‘р≥дман (1880Ц1944). ўо було пот≥м в≥домо... ¬икористан≥ матер≥али: переклад з рос., ориг≥нал - статт¤ Ђјвстр≥¤ї, ≈™≈ http://www.eleven.co.il/article/10050
| ||